پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

ایران، پیشتاز زیبایی‌های زمین‌شناختی/وجود یک نمونه از هر پدیده زمین‌شناختی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11569
شنبه، ۱۳ آذر، ۱۳۹۵ | 14:21

ایران، پیشتاز زیبایی‌های زمین‌شناختی/وجود یک نمونه از هر پدیده زمین‌شناختی در کشور

نشست میراث زمین‌شناختی، ژئوتوریسم و غارشناسی همزمان با سی و پنجمین گردهمایی ملی علوم زمین یکم تا سوم اسفند در محل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران مهندس علیرضا امری‌کاظمی، دبیر علمی این نشست گفت: امروزه موضوع ژئوتوریسم و ژئوپارک یکی از رویکردهای اصلی توسعه گردشگری در بسیاری از کشورهای پیشرفته و همچنین کشورهایی است که منابع و ذخایر طبیعی محدود داشته و یا از لحاظ صنایع و تولیدات وابسته به آن ضعیف هستند.

وی درباره اهداف اصلی برنامه‌های ژئوتوریسم و ژئوپارک‌ها خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از توان طبیعی و میراث زمین‌شناختی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، به ویژه روستاها و شهرهای کم برخودار صنعتی در راستای رفع محرومیت و ایجاد محرک‌های توسعه و تحقق هدف‌های تعیین شده در سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، مهم‌ترین هدف ما در این راستا  است.

امری کاظمی با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پرسابقه‌ترین سازمان در منطقه خاورمیانه از دیدگاه بررسی‌های میراث زمین‌شناختی و ژئوتوریسم است، یادآور شد: این مجموعه نقش کلیدی و مهمی در سازماندهی و مدیریت مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک در کشور برعهده دارد و برنامه بررسی توانمندی‌ها و پدیده‌های زمین‌شناختی کشور را بلافاصله پس از فراخوان یونسکو در سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز کرد.

دبیر علمی نشست میراث زمینشناختی، ژئوتوریسم و غارشناسی با بیان این‌که برگزاری این رویکرد همزمان با گردهمایی سالانه تاثیر به‌سزایی در اشاعه و پیشبرد علمی این مباحث خواهد داشت، افزود: با توجه به تصویب برنامه بین‌المللی علوم‌زمین و ژئوپارک‌ها (IGGP) در مجمع عمومی یونسکو در سال ۲۰۱۵، این موضوع از این پس در شمار برنامه‌های اصلی و مهم سازمان‌های زمین‌شناسی دنیا خواهد بود.

امری‌کاظمی تصریح کرد: این رویکرد گستره کل کشور را در برمی‌گیرد و ایران از نظر وجود پدیده‌های زیبای زمین‌شناختی پیشتاز بوده و می‌توان گفت از هر نوع پدیده زمین‌شناختی حداقل یک نمونه در کشور وجود دارد.

وی درباره تاثیر این رویکرد در ارتقای علوم زمین در جامعه با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین اهداف ژئوپارک‌ها عمومی‌سازی دانش علوم‌زمین است، تصریح کرد: بدون شک آگاهی عموم جامعه با اهمیت میراث زمین‌شناختی و پدیده‌های چشمگیر طبیعی نقش به‌سزایی در بهره‌برداری اصولی از آنها در حال حاضر و حفاظت و انتقال این گنجینه‌ها به نسل آینده خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه غارها از جمله میراث زمین‌شناختی باارزش و بسیار مهم کشور هستند،‏ در این رویکرد نگاه ویژه‌ای به مباحث غار و غارشناسی وجود خواهد داشت و فضایی برای گردهمایی صاحبنظران و فعالان این رشته فراهم خواهد شد. خانم نازنین بدری نیز به عنوان دبیر اجرایی این نشست انتخاب و معرفی شده است.

سی و پنجمین گردهمایی ملی علوم‌زمین با شعار (علوم‌زمین و اقتصادمقاومتی) از تاریخ یکم تا سوم  اسفندماه سال جاری در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار خواهد شد و معرفی کتاب و نقشه زمین‌شناسی برتر و همچنین ششمین نمایشگاه ملی عکس با محور زمین‌شناسی به عنوان برنامه‌های منحصربفرد این گردهمایی بزرگ عنوان شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها