پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پایان پاییز دریاچه ارومیه بدون آرتمیای زنده

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11460
شنبه، ۱۳ آذر، ۱۳۹۵ | 12:01

پایان پاییز دریاچه ارومیه بدون آرتمیای زنده

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور تولید ، تکثیر و پرورش آرتمیا برای تامین۵۰ تن آرتمیای صنعت آبزی پروری کشور در استان‌های کرمان‌، مرکزی و استان های جنوبی کلید خورد .

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر یوسفعلی اسدپور درباره آخرین وضعیت آرتمیای دریاچه ارومیه گفت: بر اساس پایش های انجام شده در سه ماهه پاییز امسال به دلیل شرایط موجود دریاچه ارومیه و سردی هوا ، هیچ آرتمیای زنده ای در آب باقیمانده دریاچه ارومیه یافت نشد .

یوسفعلی اسدپور افزود: در دو اسیتگاه کوه زنبیل ( بزرگراه شهید کلانتری ) و بندر گلمانخانه در هر ۱۰ لیتر آب یک عدد آرتمیا مشاهده شد .
وی خاطر نشان کرد: آرتمیا در آب بیش از حد شور به دوره کمون فرو رفته است و با توجه به سرد شدن هوای منطقه و آب دریاچه ، فعالیت باکتری ها و جلبک هایی که عامل رنگ سرخی دریاچه بودند ، به تدریج در حال کاهش است .
اسدپور ادامه داد: با ورود آب بیشتر به دریاچه و سردی هوا ، به تدریج با کاهش رنگ سرخ آب روبه رو خواهیم بود
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور درباره تولید ، توسعه ، تکثیر و پرورش انبوه آرتمیا در سایر مناطق و استان های مستعد کشور تصریح کرد: استان هایی چون کرمان ، مرکزی و استان های جنوبی برای تامین نیازهای آرتمیای مورد نیاز صنعت آبزی پروری وارد عرصه می شوند .
وی یادآور شد: مجوز برای تولید آرتمیا تا سقف ۵۰۰ هکتار در کل کشور صادر شده است و پیش بینی می شود نیاز ۵۰ تنی کشور به آرتمیا از این طریق تامین می شود .
اسدپور تاکید کرد: تولید تجاری آرتمیا با هدف تامین نیازهای داخلی ، ایجاد اشتغال و استفاده بهینه از منابع آب های شور در کشور اجرایی می شود و تولید آرتمیا در داخل ضمن ایجاد اطمینان از بهداشت و سلامت محصول ، از خروج مقدار زیادی ارز سالانه می کاهد .
اسدپور همچنین گفت: برای تامین نیازهای صنعت آبزی پروری سالانه مقداری آرتمیا از کشورهایی چون چین ، ویتنام و تایلند وارد می شد .
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور افزود: با هدف کاهش ۵۰۰ میلیون متر مکعبی آب در سال ، مقرر شد کارگاه های تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در حوزه دریاچه ارومیه مکانیزه شوند .
وی خاطر نشان کرد: در مرحله نخست ۶۵ کارگاه موجود و فعال حاشیه دریاچه ارومیه در سطح سه پایلوت منطقه ای عملیاتی و اجرایی خواهد شد و اعتبارات آن از محل معاونت ترویجی ستاد احیای دریاچه ارومیه تامین و اجرایی می شود که عملیات اولیه و تدوین راهکارهای لازم آغاز شده است .
وی در پایان تصریح کرد: برای نجات آرتمیای دریاچه ارومیه و صرفه جویی در مصرف آب اقدامات خوبی در دست انجام است .
انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

همکاری دانشمندان ایران و آمریکا برای نجات دریاچه ارومیه

معرفی گیاهان علوفه ای جایگزین و روش های بهینه تولید به کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه

شیرینی کام کشاورزان با «نمک سبز»/ دانش فنی کشت سالیکورنیا به بخش خصوصی منتقل شد

دامنه اثر توفان‌های نمکی دریاچه ارومیه بسیار کمتر از دریاچه آرال است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها