سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

راهنمای صحرایی پرندگان ایران در تلفن همراه علاقمندان طبیعت!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11422
چهارشنبه، ۱۰ آذر، ۱۳۹۵ | 11:34

راهنمای صحرایی پرندگان ایران در تلفن همراه علاقمندان طبیعت!

نخستین نرم‌افزار راهنمای صحرایی پرندگان ایران برای سیستم عامل اندروید توسط گروهی از دانشجویان محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهدطراحی شد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، در بانک اطلاعات نرم افزار پرندگان ایران، نقشه پراکنش، آوای پرندگان، شکل آشیانه، تولید مثل و تخم پرندگان قابل دسترسی است.
محمد علی رضوانی، دانشجوی کارشناسی ارشد محیط زیست و سرپرست تیم نرم افزار راهنمای صحرایی پرندگان ایران (هما) می‌گوید: جست‌وجوی صحرایی در این نرم‌افزار گام‌به‌گام صورت می‌گیرد بدین ترتیب که براساس یکسری اشکال دیتاها را فیلتر می‌کند و پرنده شناسایی می‌شود.  به عنوان مثال شخص جست‌وگر با مشاهده پرنده در زیستگاه خاص اطلاعات را وارد نرم‌افزار می‌کند و در مرحله بعد باید سایز پرنده را بر پایه مقایسه با گونه‌های شاخص که در نرم‌افزار تدوین شده است، وارد ‌کند و پرنده شناسایی می‌شود.
وی ادامه داد: کلید شناسایی برای متخصصان براساس باکس‌هایی در قسمت دوم نرم افزار تعریف شده که در دیتا بیس جست‌وجو می‌کند و پرنده‌هایی با بیشترین شباهت را می‌یابد.
سرپرست تیم نرم افزار راهنمای صحرایی پرندگان ایران (هما) تاکید کرد: همچنین مکان‌های مناسب پرنده‌نگری و ثبت رکورد براساس گونه‌هایی که مشاهده شده است در این نرم‌افزار وجود دارد.

انتهاي پیام

مطالب مرتبط

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ در اروپا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها