- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دریاچه در حال احیای ارومیه و چشم‌انتظاری برای همه اگرها…!

 مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه اعلام کرد:  تراز دریاچه ارومیه با وجود افت ۷۴ درصدی بارش حوضه آبریز ارومیه در سال آبی ۹۶-۱۳۹۵، در همسنجی با پارسال ۳۴ سانتیمتر افزایش داشته است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، «سیدمرتضی موسوی» اضافه کرد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه اینک به ۱۲۷۰ متر و ۴۷ سانتیمتر رسیده و میزان بارش در حوضه آبریز دریاچه از آغاز سال آبی جاری تا امروز ۲۳ میلیمتر ثبت شده است که در مقایسه با سال آبی گذشته ۷۴ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۵۲ درصد کاهش نشان می دهد.
وی افزود: دولت یازدهم برای احیای دریاچه در سال آبی ۹۶-۱۳۹۵ مصوباتی دارد که بر اساس آن مقرر شده است امسال هشت درصد و به صورت تجمعی تا ۲۴ درصد کاهش مصرف آب نسبت به سال‌ مبنا (که در سومین سال اجرای آن هستیم) از طریق سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اعمال شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه اضافه کرد: در سال آبی جاری رهاسازی آب به میزان دستکم ۳۷۰ میلیون مترمکعب از سدها برای احیای دریاچه ارومیه قابل پیش بینی است.
به گفته این مسوول، اگر شاهد بارش‌ها و روان‌آب‌های خاصی در منطقه باشیم، بدون اعمال افزایش در سایر مصارف، می‌توان میزان رهاسازی آب از سدها را برای دریاچه به‌طور متناسب افزایش داد.
وی ادامه داد: وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده است ۷۱۶ میلیون مترمکعب آب را برای مصارف کشاورزی از محل سدها اختصاص دهد.
مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه گفت: به دلیل کمبودهای مالی، اعتبارات اجرای پروژه‌ها و رفع موانع انتقال آب از حوضه‌های مجاور به دریاچه ارومیه بموقع پرداخت نشده و به همین دلیل لایروبی رودخانه‌ها و مرمت و بازسازی تاسیسات آبی نیز به تعویق افتاده است.
موسوی ابراز امیدواری کرد برای اجرایی شدن حداکثر آبرسانی به پیکره آبی دریاچه ارومیه،‌ اعتبارات مورد نیاز در ماه‌های باقیمانده سال به واحدهای اجرایی تزریق شود تا شرایط مطلوب تری برای دریاچه فراهم شود؛ هرچند شرکت‌های آب منطقه ای از محل اعتبارات داخلی خود، در حال لایروبی رودخانه‌های همجوار هستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران  عیسی کلانتری، دبیر و مجری کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه چندی پیش عملکرد سازمان  برنامه و بودجه  را نقد کرده و  با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه از اصلی ترین اهداف دولت یازدهم بود؛ گفته بود:  متاسفانه از ابتدای  سال  جاری تاکنون اعتباری برای کارهای اجرایی احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته است.

به گفته  مشاور رییس‌جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست،مسئولان ستادی دولت می گویند توان درآمدی دولت پرداخت حقوق کارکنان دولت را کفاف نمی دهد و تخصیص اعتبارات احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است.

کلانتری با بیان اینکه کار احیا دریاچه خیلی خیلی دیر شروع  شده است اذعان کرده بود: اگر ۱۰ سال پیش دریاچه ارومیه را احیا می کردیم، ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت ولی امروز ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه برای احیای آن لازم است .

وی گفته بود: متاسفانه امروز برنامه احیای دریاچه ارومیه  به دلیل نبود اعتبارات تعطیل است و اگر این روند را سازمان برنامه بودجه ادامه دهد نمی توانیم ازمردم  انتظار داشته باشیم پیش قراول احیای باشند.

انتهای پیام