جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

شناسایی اثرات ضدباکتری جلبک آب‌های جنوب کشور توسط محقق دانشگاهی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11387
سه شنبه، ۹ آذر، ۱۳۹۵ | 13:32

شناسایی اثرات ضدباکتری جلبک آب‌های جنوب کشور توسط محقق دانشگاهی

 محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به شناسایی اثرات ضدباکتری، ضدقارچ و سیتوتوکسیک نوعی جلبک دریایی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران مریم امیرشریفی دانش آموخته دکتری تخصصی بیولوژی دریا واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از میان ترکیبات طبیعی دریایی، جلبک ها به واسطه داشتن طیف وسیعی از ترکیبات زیستی فعال به عنوان یک منبع بالقوه دارویی جدید مورد توجه ویژه قرار دارند، این داروها به علت دارا بودن منشا طبیعی نسبت به داروهای شیمیایی دارای سازگاری بیشتری با ارگانیسم های زنده از جمله بدن انسان بوده و عوارض جانبی کمتری ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه سارگاسوم یکی از مهم ترین گونه های جلبکی خلیج فارس و دریای عمان و از رده جلبک های قهوه ای است، افزود: با توجه به اینکه آب های جنوبی کشور بستر مناسبی برای زیست بسیاری از آبزیان هستند و در ایران مطالعاتی روی خواص زیست فعال جلبک دریایی Sargassum glaucescens، این منبع ارزشمند انجام نگرفته است. در حالی که مطالعات متعدد زیست فناوری در این زمینه ضروری است.

این محقق اضافه کرد: تصمیم به تحقیق و بررسی فیتوشیمیایی و اثرات بیولوژیک (ضد باکتری، ضد قارچ و سیتوتوکسیک) جلبک Sargassum glaucescens از آبهای چابهار گرفتم تا با مشخص کردن خواص بیولوژیک موجود در فرکشن های مختلف این جلبک بتوان ترکیبات مؤثر موجود در آن را شناسایی و آنها را به عنوان ترکیبات طبیعی با خواص دارویی معرفی کرد.

امیر شریفی خاطرنشان کرد: بررسی خواص ضد باکتری و ضد قارچ فرکشن موثر جداسازی شده از جلبک S. glaucescens و مقایسه آنها با داروهای ضد باکتری و ضد قارچ تجاری، بررسی خواص سیتوتوکسیک فرکشن موثر جداسازی شده این گونه جلبک و بررسی فیتوشیمی فرکشنی که بیشترین خواص بیولوژیکی را داشته است، اهداف این تحقیق است.

وی عنوان کرد: این تحقیق با بررسی های فیتوشیمیایی موفق به استخراج و شناسایی ۱۰ ترکیب از فرکشن موثر عصاره هگزانی و ۱۲ ترکیب از فرکشن موثر عصاره متانولی از جمله ترکیبات استروئیدی مانند فوکواسترول و چندین ترکیب شد.

این محقق اظهار داشت: می توان نتیجه گرفت که حضور این ترکیبات زیست فعال موجود در فرکشن های موثر جداسازی شده از جلبک S. glaucescens دلیل اصلی ایجاد اثرات ضدباکتری، ضدقارچ و سیتوتوکسیک این گونه جلبک است، بطوریکه می توان از این جلبک و متابولیت های آن بعنوان مصارف دارویی بهره برد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

کشف نخستین جلبک سه جنسیتی در ژاپن

ششمین گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان برگزار می شود

مشاهده دو گونه نادر از مرجان‌های سخت در خلیج فارس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها