پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به سوء برداشت برخی رسانه ها از سخنان وزیر: تقلب‌های علمی اخیر هیچ ربطی به دانشگاه‌ها نداشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11310
یکشنبه، ۷ آذر، ۱۳۹۵ | 10:07

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به سوء برداشت برخی رسانه ها از سخنان وزیر: تقلب‌های علمی اخیر هیچ ربطی به دانشگاه‌ها نداشت

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به سخنرانی وزیر بهداشت در مشهد درباره تقلب‌های صورت گرفته در تعدادی از مقالات علمی کشور گفت:  تقلب‌ها علمی اخیر هیچ ربطی به دانشگاه ها نداشته است و برداشت برخی رسانه ها از سخنان وزیر بهداشت اشتباه بوده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر ایرج حریرچی در توضیحات دیگری افزود: دانشگاه بقیه الله در حوزه دانشگاه های هم سطح خود در ۱۰ سال گذشته از لحاظ تحقیقاتی تقریبا همواره حائز رتبه اول  بوده است.

وی خاطرنشان کرد: صحبتی هم که وزیر بهداشت در این دانشگاه انجام داد اشاره به این نکته داشت افرادی که در مقالات آنها تخلف صورت گرفته از نام برخی از دانشگاه های بزرگ نظیر دانشگاه تهران و دانشگاه بقیه الله سوءاستفاده کرده اند.

وی در این مورد افزود: این تقلب ها در تعداد ۵۸ مورد از این مقالات صورت گرفته که در برخی از آنها، از نام دانشگاه های معتبر کشور سوء استفاده شده و قطعا این سوء استفاده ها به اکثریت اساتید و اعضای هیات علمی این دانشگاه ها ارتباطی پیدا نمی کند.

توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت اشاره به خبر برخی رسانه‌ها از سخنان وزیر بهداشت درباره تقلب‌های علمی اخیر دارد که نام برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله نیز در آن ذکر شده بود.

دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته طی سخنانی در مشهد با اشاره به حذف مقالات برخی محققان ایرانی به دلیل تقلب گفته بود: روال ارتقاء اساتید در کشور را قبول ندارم، گفت: ارتقاء اعضای هیات علمی تنها با مقاله نوشتن، ملاک درستی نیست، این ملاک در مقطعی که قصد داشتیم نشان دهیم بیشترین مقالات ISI را داریم، شاید خوب بود، اما به تدریج آموزش را فدای پژوهش کرد‌یم که در نهایت نوآوری و فناوری نیز ایجاد نشد.

 وی اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم این ملاک، اقدام خوبی نبود اما متاسفانه باعث ایجاد فضای نامناسبی در انتشار مقالات شد و اخیرا هم تعدادی مقاله مورد دار از مراکزی منتشر شد که باید باعث افتخار باشند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه دو انسان نادان می‌توانند آبروی کشور را ببرند گفته بود: ما افراد را موظف کرده‌ایم که برای استادیار و دانشیار شدن مقاله بنویسند درحالی‌که شاید آنان هنر دیگری داشته باشند.
هاشمی با اشاره به اینکه منشأ تخلفات و تقلبات، اجبار و سودجویی است گفت: امیدواریم ارتقاء عده‌ای در توانمندی‌های آموزشی باشد و افراد را مجبور نکنیم در یک نمایه بین‌المللی مقاله داشته باشند. ما هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع را دنبال می‌کنیم.
وزیر بهداشت افزود: در دوره تحریم مهم‌ترین مجلات، مقالات ما را قبول نمی‌کردند درحالی‌که ما گفته بودیم برای ارتقاء باید مقالات در این مجلات چاپ شوند، حتی خود ما مقاله می‌فرستادیم و آن‌ها می‌گفتند شما تحریم هستید، نمی‌توانیم مقاله شما را چاپ کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها