- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت گجت فشار خون هوشمند توسط محققان دانشگاهی

جمعی از محققان دانشگاه صنعتی شریف در تیم تحقیقاتی طب‌نت، برای نخستین بار در کشور، گجت فشار خون در حوزه سلامت طراحی و تولید کردند که حتی در زمانی که بیمار از سلامت کامل سیستم قلبی عروقی برخوردار نیست نیز به سنجش فشار خون می‌پردازد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محمد حلاجیان مدیر بخش سخت‌افزاری طراحی و ساخت گجت سلامت فشار خون با اشاره به اینکه تعداد متغیرهای زیادی در فاکتورهای مراقبت از بدن و سلامت بدن وجود دارند گفت: گاهی اوقات مشخص شدن آنکه شما در وضعیت مناسبی هستید سخت است و امروزه گجت‌های موجود در بازار با کارایی‌های شگفت‌انگیزشان می‌توانند به شما در این زمینه کمک زیادی کنند.

حلاجیان در ادامه گفت: امروزه دستگاه‌های هوشمند بسیاری با استفاده‌های آسان و مناسب در منازل وجود دارند. آنها به شما این اجازه را می‌دهند تا فشار خونتان را اندازه‌گیری کنید و حتی احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز پیش‌بینی کنید. ولیکن، متاسفانه دستگاه‌های فشارخون فعلی دارای یک دستبند یا بازوبند بادشونده هستند و معمولا با حضور پرستار و در مواقعی که بیمار هوشیار است استفاده می‌شوند. این امر باعث محدودیت امکان استفاده از آنها می‌شود و امکان استفاده دائمی از آنها در طول روز وجود ندارد. همچنین، خود این دستگاه‌ها به دلیل ساختاری که دارند مسبب فشارهایی بر روی سیستم قلبی و عروقی می‌شوند.

وی افزود: اما گجت طراحی شده فاقد این دستبند یا بازوبند بادشونده است و قابل تعبیه در یک ساعت مچی نیز هست و این امکان را می‌دهد تا حتی در مواقعی که فرد از سلامت کامل سیستم قلبی عروقی برخوردار نیست نیز به طور مداوم فشار خون فرد را مانیتور کند، و مانند نمونه‌های موجود در بازار باعث ایجاد درد و مخصوصا فشار به سیستم قلبی‌ و عروقی نمی‌شود. همچنین گجت طراحی شده که با حمایت ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی انجام شده است، کاملا در حد استانداردهای بین‌المللی است و می‌تواند در خارج از کشور نیز مجوزات لازم را بگیرد.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به نوع سیستم طراحی شده این گجت بیان کرد: پروژه طراحی شده به صورت یک اکوسیستم کامل سلامت طراحی و پیاده‌سازی شده است که به صورت کار آمد از سه بخش گجت، اپلیکیشن موبایل و سرورهایی که حاوی اطلاعات سلامت افراد هستند تشکیل شده است. وی گفت: بخش سخت‌افزار گجت‌های طراحی شده حاوی  اطلاعات حیاتی است. این اطلاعات که سابقه علائم قلبی و فشار خون فرد است می‌تواند توسط متخصصان و پزشکان مورد استفاده قرار بگیرد.

حلاجیان با بیان اینکه نمونه‌های فعلی در بازار به دلیل داشتن یک دستبند یا بازوبند، مستعد آلودگی نیز می‌باشند، گفت: متاسفانه نمونه‌های فعلی در بازار مخصوصا در محیط‌های بیمارستانی از آلودگی زیادی برخوردارند، اما نمونه‌های طراحی شده، از این مشکل مبرا هستند.

انتهای پیام