- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

وزیر بهداشت: برخی مقالات تقلبی اخیر از مراکزی بود که باید باعث افتخار باشند/ اجبار و سودجویی منشأ تقلب علمی است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به حذف مقالات برخی محققان ایرانی به دلیل تقلب گفت: متاسفانه از میان ۵۸ مقاله تقلبی حذف شده محققان کشور، تعدادی، از مراکزی منتشر شده بودند که باید باعث افتخار کشور باشند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در اولین نشست هسته‌های پژوهشی استادان معارف اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور در هتل خورشید تابان مشهد، با بیان اینکه روال ارتقاء اساتید در کشور را قبول ندارم، گفت: ارتقاء اعضای هیات علمی تنها با مقاله نوشتن، ملاک درستی نیست، این ملاک در مقطعی که قصد داشتیم نشان دهیم بیشترین مقالات ISI را داریم، شاید خوب بود، اما به تدریج آموزش را فدای پژوهش کرد‌یم که در نهایت نوآوری و فناوری نیز ایجاد نشد.
وی اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم این ملاک، اقدام خوبی نبود اما متاسفانه باعث ایجاد فضای نامناسبی در انتشار مقالات شد و اخیرا هم تعدادی مقاله مورد دار از مراکزی منتشر شد که باید باعث افتخار باشند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه دو انسان نادان می‌توانند آبروی کشور را ببرند، ادامه داد:  ما افراد را موظف کرده‌ایم که برای استادیار و دانشیار شدن مقاله بنویسند درحالی‌که شاید آنان هنر دیگری داشته باشند.
هاشمی با اشاره به اینکه منشأ تخلفات و تقلبات، اجبار و سودجویی است گفت: امیدواریم ارتقاء عده‌ای در توانمندی‌های آموزشی باشد و افراد را مجبور نکنیم در یک نمایه بین‌المللی مقاله داشته باشند. ما هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع را دنبال می‌کنیم.
وزیر بهداشت افزود: در دوره تحریم مهم‌ترین مجلات، مقالات ما را قبول نمی‌کردند درحالی‌که ما گفته بودیم برای ارتقاء باید مقالات در این مجلات چاپ شوند، حتی خود ما مقاله می‌فرستادیم و آن‌ها می‌گفتند شما تحریم هستید، نمی‌توانیم مقاله شما را چاپ کنیم.
انتهای پیام