- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

امکان پیش‌بینی زلزله با حسگرهای گرانشی

یک تیم پژوهشی متشکل از دانشمندان ایتالیا، آمریکا و فرانسه شواهدی از زلزله ی توکو-اوکی به دست آورده اند که نشان میدهد سنسورهایی که تغییرات در امواج گرانشی را اندازه میگیرند میتوانند اخطارهایی در مورد زلزله بدهند که توسط روشهای سنتی قابل دستیابی نیست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران این گروه در مقاله خود که در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است چگونگی آنالیز اطلاعات را که توسط سنسورهای گرانشی در نزدیکی مرکز زلزله در توکو-اوکی بدست آمده است توضیح دادند. به گفته این دانشمندان امکان تشخیص تغییرات امواج گرانشی در هنگام زلزله از دیگر نویزهای موجود در عمق زمین، وجود دارد.

سیستم های پیش‌بینی زلزله کنونی بر اساس سنسورهای مادون قرمز کار میکنند. در این سیستم ها این سنسورها به موجهای P در عمق زمین حساس هستند و در صورت شنیده شدن چنین موجی سیگنالهای اخطار میفرستند. قابلیت پیش بینی چنین سیستمی در حد چند ثانیه تا یک دقیقه پیش از وقوع زلزله است. دانشمندان امیدوار بودند تا با توجه به سرعت امواج گرانشی که برابر با سرعت نور است بتوانند تغییرات غیر محسوس امواج گرانشی در نزدیکی مرکز زلزله را نسبت به روشهای سنتی در مدت زمان بیشتری قبل از زلزله پیش بینی کنند.

پژوهشهای پیشین نشان میدهد که تغییرات کوچکی در امواج گرانشی در نزدیکی مرکز زلزله به علت تغییرات چگالی صخره های موجود در آن ناحیه وجود دارد. اما تاکنون قابلیت جدا سازی این تغییرات از دیگر نویزهای موجود در عمق زمین مشخص نبود. برای مشخص شدن این امر، پژوهشگران اطلاعات بدست آمده از سنسورهای گرانشی را که در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از مرکز زلزله در زلزله ی توکو-اوکی بودند را با اطلاعات بدست آمده از ۵ ایستگاه مادون قرمز در همان ناحیه مقایسه کردند. دانشمندان دریافتند که ۶۵ ثانیه طول میکشد تا امواج P به سنسورهای مادون قرمز برسند. همچنین برای اینکه مشخص شود که این امواج قابل تشخیص است دانشمندان امواج به دست آمده از ۶۰ روز قبل از زلزله تا روز قبل از زلزله، روز زلزله و روز بعد از زلزله با دقت بررسی کردند و متوجه شدند که تغییرات کوچک ولی قابل اتکایی برای پیش بینی زلزله وجود دارد.

هنوز تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که شبکه ای از سنسورهای گرانشی میتوانند با توجه به فاصله ی مرکز زلزله تا سطح زمین، مدت زمان بیشتری را برای آماده شدن مردم برای زلزله در اختیار قرار دهند یا نه ولی نتایج بدست آمده از این پژوهش دانشمندان را برای دستیابی به این تکنولوژی بسیار امیدوار کرده است.

انتهای پیام