چهارشنبه، ۲۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Wednesday, 17 April , 2024

حل مشکلات تغییر اقلیم، چشم به راه فناوری‌ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11162
چهارشنبه، ۳ آذر، ۱۳۹۵ | 12:13

حل مشکلات تغییر اقلیم، چشم به راه فناوری‌ها

رییس کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری گفت: برای حل مشکلات زیست محیطی به همکاری‌های بین‌المللی نیازمند هستیم.

به گزارش دیده‌بان علم ایران علی‌محمد لطیفی، رییس کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری در نشست مشترک با پروفسور هاگ منتگومری، عضو هیات موسس شورای تغییر اقلیم و بهداشت (سلامت) عمومی بریتانیا و نیک وات، مدیر اجرایی کمیسیون لنست (Lancet Commission) یکی از معتبرترین ساختارهای بین المللی در راستای تغییر اقلیم و بهداشت عمومی در دانشگاه کالج لندن، گفت: معضلات زیست محیطی در ایران زیاد است که برای حل این مشکلات نیاز به همکاری های بین المللی داریم.

وی افزود: برای مثال وجود ریزگردها، آلودگی هوا، خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها، از بین رفتن جنگل ها و منابع طبیعی و غیره از مواردی است که می توان به عنوان معضلات زیست محیطی کشور نام برد.

به گفته لطیفی، تغییر اقلیم و آب و هوا نیز که یک معضل جهانی است در ایران مشکلات زیادی ایجاد کرده است که از نهادهای بین المللی فعال در حوزه محیط زیست می خواهیم برای رفع این مشکلات به ایران کمک کنند.

وی تصریح کرد: تخریب جنگل ها موضوعی بین المللی و به نوعی پایمال کردن حق همه مردم است و در اسلام نیز بر حفظ منابع طبیعی و درختان تاکید شده است به همین دلیل از نهادهای بین المللی می خواهیم برای احیای جنگل ها در سراسر دنیا دست به دست هم دهند.
رییس کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی اظهار کرد: خشک شدن تالاب های کشورمان نیز مبحثی است که باید جدی تر به آن بپردازیم و قطعا بازدیدی از آن خواهید داشت که برای رفع این معضل نیز نیاز به کمک های بین المللی داریم.

لطیفی بیان کرد: اگر معضلات زیست محیطی ایران به عنوان اولویت های تحقیقاتی موسسات فعال در حوزه محیط زیست دنیا قرار گیرد قطعا برای کشورمان عواید خوبی خواهد داشت و می توانیم امیدوار باشیم که با کمک های بین المللی این معضلات را رفع کنیم.
در ادامه این نشست مشترک، پروفسور هاگ منتگومری، عضو هیات موسس شورای تغییر اقلیم و بهداشت (سلامت) عمومی بریتانیا پس از معرفی کمیسیون تغییر اقلیم و بهداشت عمومی لنست، گفت: این کمیسیون در پاسخ به کمتر شدن تغییرات اقلیمی بر سلامت انسان ها تشکیل شده است و یک کمیسیون بین المللی غیر دولتی است که در آن دانشگاه  لندن و دانشگاه هایی از سوئد و چین همراه تعداد زیادی موسسه آکادمیک فعالیت دارند.

وی افزود: هدف این کمیسیون نه تنها مانیتورینگ اثرات تغییرات اقلیمی بر سلامت، بلکه مستند کردن اقدامات  و هدایت دولت ها برای اصلاح سیاست های آنها است.

به گفته منتگومری، ادعای این کمیسیون این است که بریتانیایی نیست، بلکه یک کمیسیون بین المللی است و همه کشورهای عضو در آن موضع برابر دارند.

معاون کمیسیون تغییر اقلیم و بهداشت عمومی لنست در ادامه بیان کرد: در بررسی های انجام شده مشخص شده که تغییر اقلیم به  روش های مختلف سیل، خشکسالی، افزایش حجم آلودگی های زیست محیطی، بروز بیماری های مختلف، تغییرات آب و هوایی، میزان غذای در دسترس مردم و افزایش میزان مهاجرت بر روی سلامت مردم تاثیر می گذارد.

وی اظهار کرد: در کمیسیون تغییر اقلیم و بهداشت عمومی لنست قصد داریم آینده موضوع ناگوار شدن شرایط زیست محیطی و تاثیر آن بر روی سلامت انسان ها را بررسی کرده و به کمک فناوری های موجود از تغییر اقلیم دنیا جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ۲۰۱۹ «شمارش معکوس اثرات تغییرات اقلیمی بر سلامت» مجله «لنست» هشدار داد: متولدان امروز به سوی آینده ای هولناک می روند

نماینده ایران در اجلاس کمیته فضای سازمان ملل پیشنهاد کرد: ایجاد سامانه پایش و اندازه گیری غلظت گردوغبار ایران

رییس سازمان زمین‌شناسی هشدار داد: بهره برداری ترکمنستان از آب های ژرف مرزی ایران/ تهران در دام «گرمایش جزیره ای»

هر درجه افزایش دمای جهانی، ۱۰ درصد از تولید برنج می کاهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها