جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

شیمی‌درمانی رو به پایان است/شخصی شدن سلول‌های پیوندی تا ۱۰ سال آینده

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11153
چهارشنبه، ۳ آذر، ۱۳۹۵ | 11:35

شیمی‌درمانی رو به پایان است/شخصی شدن سلول‌های پیوندی تا ۱۰ سال آینده

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی با اشاره به اینکه ۱۵ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور وجود دارد گفت: در ۱۰ سال آینده اکثر سلول‌های پیوندی از سلول‌های خود فرد تهیه خواهد شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی در کنفرانس عمومی بیمارستان شریعتی با موضوع پزشکی بازساختی راهی به سوی آینده تولید اندام‌ها را از موارد توسعه یافته در پزشکی آینده دانست و گفت: دنیا توانسته است اولین رشد کبد انسانی در بدن حیوان را با ۹۰ درصد سلول انسانی محقق کند. در ایران نیز ۱۵ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز وجود دارد و در ۱۰ سال آینده اکثر سلول‌های پیوندی از سلول‌های خود فرد تهیه خواهد شد.

وی گفت: پزشکی آینده، پزشکی بازساختی یا Regenerative Medicine  است و حوزه‌ی وسیعی را در بر می گیرد. سلول درمانی شاخه ای از آن است و به طور حتم در سال‌های آینده، مطالبات پزشکی به سمت درمان کامل نابینایی و ناشنوایی و نقایصی از این قبیل خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با اشاره  به تاریخچه استفاده از سلول‌های بنیادی پس از جنگ جهانی دوم گفت: امروزه استفاده از سلول بنیادی مختص یک‌رشته نبوده و ارتوپدها، نورولوژیست ها، متخصصان چشم و غیره روزبه‌روز بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

حمیدیه در ادامه درباره علوم همگرا صحبت کرد و گفت: فناوری‌های دنیا عوض‌شده و دیگر پزشک نمی‌تواند مدعی انجام همه کارها باشد. در کارگروه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندسین نیز حضور دارند و از پزشکان جدا نیستند، جدا شدن این‌ها از هم آفت است. آینده علم، در گرو علوم همگرا بوده و آینده کشور ما هم با توجه به علوم همگرا تضمین خواهد شد.

وی با اشاره به حضور متخصصان بایومتریالیست ایرانی در پزشکی گفت: این متخصصان می‌توانند روی ساخت داربست‌های سلولی به پزشکان کمک کنند

حمیدیه همنچنین افزود: دوره‌ی درمان سرطان با شیمی‌درمانی نیز در حال به پایان رسیدن است و شاید در سال‌های آینده درمان با استفاده از لنفوسیت‌های دستکاری‌شده عرضه شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، توجه به فناوری‌های دارای اعتبار تجاری را در کشور مهم دانست و گفت: برای این‌که علم منجر به تولید و ثروت بشود، باید شیوه پژوهش‌ها و نوع تربیت و تفکر دانشجویان را تغییر دهیم. باید دانشجو تشویق بشود و به‌جای استفاده از نفت می بایست علم را به ثروت تبدیل کنیم.

حمیدیه در پایان اضافه کرد: شاید عجیب به نظر برسد ولی در حال حاضر شرکت‌هایی نظیر جنرال الکتریک  به سمت سلول درمانی رفته‌اند و تا ۵۰ درصد از سرمایه شرکت هایی مانند جنرال الکتریک، صرف پزشکی بازساختی می‌شود. همه رشته ها می توانند از سلول های بنیادی استفاده کنند. تا آنجا که بانک جهانی پیش‌بینی کرده است، در سال ۲۰۲۰ حدود بیست میلیارد دلار ارزش بازار سل تراپی در دنیا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، کنفرانس عمومی بیمارستان شریعتی با موضوع پزشکی بازساختی راهی به سوی آینده با پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان همراه بود. این کنفرانس در روز چهارشنبه ۲۶ آبان در تالار شهید پیرویان بیمارستان شریعتی تهران برگزار شد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روشی جدید برای درمان موثرتر آرتروز با تزریق سلول های بنیادی

مطالعه محققان ایرانی نشان داد: نقش احتمالی ژنهای کروموزوم Y در تکوین سلولهای پیش ساز عصبی

در پژوهشگاه رویان انجام شد: استخراج سلولهای بنیادی زایای مؤنث براساس قابلیت چسبندگی

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها