- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

کارگاه فناوری‌های نوین ویرایش ژنوم برگزار می‌شود

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اعلام کرد: به دنبال برگزاری دو دوره موفق کارگاه آموزشی تئوری معرفی تکنولوژی های ویرایش ژنوم یوکاریوتی با تاکید بر تکنولوژی مدرن CRISPR/Cas9 ، در نظر دارد این کارگاه را به صورت عملی نیز برگزار کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص اهمیت برگزاری این کارگاه گفت: ایجاد موجودات و سلولهای بهبود یافته ژنتیکی به منظور ارتقاء زندگی بشر توسط دانشمندان آگاه در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی، جانوری و میکربی همواره حساسیتهایی را برای افراد آگاه و ناآگاه به این مباحث به همراه داشته است.

فاضلی بیان کرد: با ظهور و استفاده از  تکنولوژی قدرتمند  ویرایشگر ژنومی CRISPR/Cas9  و استفاده از آن در تولید نسل جدید موجودات تراریخته می توان امیدوار بود که برخی از این حساسیتها تقریبا از بین برود. تحقیقات سه سال اخیر در این مورد که در مجلات معتبری مانند Nature و Science به چاپ رسیده است و همچنین خرید امتیاز اجازه استفاده تجاری از این تکنولوژی توسط شرکتهای بزرگ در دنیا  گواه اهمیت و سود آوربودن آن است.

وی افزود:با استفاده ازشکلی خلاقانه از تکنولوژی CRISPR/Cas9 بدون اینکه ژن و یا عناصر ژنتیکی از جنس DNA به سلول و یا ژنوم موجود هدف وارد شود می توان یک یا چندین ژن را خاموش و یا تغییرات اپی ژنتیک مفید را ایجاد نمود، بدین صورت که با مخلوط کردن پروتئین برنده Cas9 و یا RNA کد کننده آن با مولکول کایمر شناساگر ژن هدف به نام gRNA  و انتقال همزمان این دو به سلول دلخواه می توان یک یا چندین ژن را خاموش و یا تغییرات اپی ژنتیک سودمند در سطح ژنوم ایجاد نمود. نکته بسیار مهم در این شکل جدید از خاموشی ژن، عدم ورود مولکول DNA جدید به ژنوم سلول هدف می باشد که این نکته برطرف کننده بخش زیادی از حساسیتهای ایمنی زیستی مرتبط با موجودات تراریخته است.

فاضلی همچنین آشنایی محققان با تکنولوژی CRISPR/Cas9 و معرفی کاربردهای آن در حوزه بیوتکنولوژی مدرن و آموزش طراحی و ساخت عملی مولکول gRNA برای ژن و یا ژنهای هدف در لوله آزمایش را از اهداف این کارگاه برشمرد و افزود: سنتز مولکول gRNA توسط شرکتهای خارجی هزینه بالایی به همراه دارد که پس از پایان این کارگاه انتظار می رود شرکت کنندگان بتوانند مولکولهای gRNA مربوط به پروژه های خود را در آزمایشگاه سنتز کنند.

همچنین در این کارگاه موارد مربوط به بروز برشهای غیر هدف (Off-Targets) در ژنوم و نحوه شناسایی و تصحیح بیوانفورماتیکی و آزمایشگاهی این تغییرات ناخواسته به شرکت کنندگان آموزش داده خواهد شد.

گفتنی است این کارگاه  به  مدت ۲ روزاز تاریخ  ۱۹ الی ۲۰ اسفند ۹۵ ماه  برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می توانند جهت اطلاع از سرفصل ها و پیش ثبت نام کارگاه (با تکمیل فرم ثبت نام )به سایت WWW.IBRC.IR مراجعه کنند .

انتهای پیام