جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

افتتاح سامانه‌ای تازه برای گزارش رتبه علم، فناوری و نوآوری کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11096
سه شنبه، ۲ آذر، ۱۳۹۵ | 15:09

افتتاح سامانه‌ای تازه برای گزارش رتبه علم، فناوری و نوآوری کشور

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌ عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) سامانه «جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان» (نما) را رونمایی می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این سامانه کوششی برای شناسایی، توصیف و گزارش درست و روزآمد جایگاه کشور در شاخص‌های کلیدی جهانی علم، فناوری و نوآوری توصیف شده است.

«نما» ساختاری است که شاخص‌های کلیدی جهانی علم، فناوری و نوآوری را ارائه می‌دهد و قادر است امتیاز و رتبه ایران را در ابعاد گوناگون گزارش ‌دهد. این سامانه با گرد آوردن شاخص‌های گوناگون در کنار هم ابزاری برای کاربران فراهم می‌کند که با آمیختن آنها دریافت بهتری از وضع موجود و روندها پیدا کنند.

این شاخص‌ها در هفت گروه جایگاه پژوهشگران، جایگاه نشریه‌های علمی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های موضوعی رتبه‌بندی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی وبگاه‌ها، جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی و جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری و نوآوری دسته‌بندی شده‌اند.

مدیران، سیاست‌گذاران و پژوهشگران علم، فناوری و نوآوری می‌توانند با «نما» به گزارش بیش از ۷۰ شاخص جهانی دسترسی یابند و از آنها در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری و پژوهش بهره ببرند.

علاوه بر آن در این سامانه جایگاه ایران میان کشورهای منطقه و جهان گزارش می‌شود. از آنجایی که داده‌های تاریخی در برنامه‌ریزی‌ها کاربرد بسیاری دارند، روند جایگاه کشور در هر شاخص در چند سال گذشته نیز آمده است.

این سامانه عصر چهارشنبه در یکصد و چهل و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش تبصرة ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیة آثار علمی» منتشر شد

همانندجویی کتاب به خدمات «ایرانداک» افزوده شد

سه دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.»

حضور ۶۵ دانشگاه ایران در تازه ترین رتبه بندی تایمز/سه دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها