جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تهیه تصاویر ویدیویی از حرکات پیوسته قلب توسط محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11090
سه شنبه، ۲ آذر، ۱۳۹۵ | 14:05

تهیه تصاویر ویدیویی از حرکات پیوسته قلب توسط محققان ایرانی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از نرم افزارهای پردازش تصویر، ویدئویی از حرکات پیوسته دریچه قلب ارائه دادند.

 به گزارش دیده بان علم ایران ‘نونا مهران نیا’ مجری طرح با اشاره به مشکلات دستگاه‌هایی چون اکوکاردیوگرافی و سونوگرافی، گفت: دستگاه اکوکاردیو گرافی یک سیستم اسکن اولتراسوند و پردازش تصویر است که به منظور تصویر برداری از ساختارهای قلب به کار می‌رود.

وی  یکی از مشکلات این دستگاه را پیوسته نبودن تصاویر آن دانست و ادامه داد: از آنجا که دستگاه‌های اولتراسوند دارای سرعت موج ثابت هستند امکان تصویر برداری با نرخ تصویربرداری بالاتر در آن وجود ندارد و در نتیجه در شرایطی مانند حرکات سریع دریچه قلب به دلیل سرعت بالا، پیوستگی لازم برای تشخیص بهتر بیماری وجود ندارد و از همین رو با اجرای تحقیقات، راهکاری برای این مشکل ارائه کردیم.

مهران نیا خاطرنشان کرد: از آنجا که تصویربرداری از برخی اندام ها مانند دریچه قلب همراه با حرکات سریع است، زنده بودن تصاویر بسیار مهم است که این امر از طریق پردازش تصاویر میسر خواهد بود که با توجه به این ضرورت، در این مطالعات از نرم افزارهای خاصی استفاده کردیم.
مهران نیا درباره جزئیات این طرح پژوهشی توضیح داد: در این پروژه با استفاده از ابزارهای کاهش بعد (منیفلد)، تعداد فریم‌های مورد نیاز مشخص شده و سپس با استفاده از روش‌های پردازش تصویری مانند registration این فریم‌ها تولید و بین فریم‌های قبلی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: در انتها دو ویدئو که یکی دارای تصاویر طبیعی و دیگری حاوی افزایش فریم بوده، با هم مقایسه شدند که نتایج نشان داد با استفاده از این روش می‌توانیم تصاویری با کیفیت بهتر و پیوسته‌تر از دریچه قلب ارائه دهیم.
این تحقیق با عنوان «استفاده از کاهش بعد جهت افزایش تعداد فریم با هدف بهبود کیفیت تصاویر اکوکاردیوگرافی» در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان پژوهشگاه رویان در ساخت بیوراکتور زیست تقلید در مهندسی بافت قلب

در دانشگاه تبریز محقق شد: پیش بینی حملات قلبی با ساخت نانوحسگر زیستی مبتنی بر نقاط کوانتومی

تولید سلول های قلبی قویتر با تکنیک ابداعی دانشمند ایرانی

آزمایش بیوشیمیست های ایرانی نشان داد: جراحات عاطفی بیش از صدمات فیزیکی، سلامت بدن را تهدید می کند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها