- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ایجاد مرکز نوآوری و تجاری و کرسی علمی وقفی بین المللی در دانشگاه کاشان

رییس دانشگاه کاشان گفت: واگذاری مدیریت رصدخانه ملی به دانشگاه کاشان زمینه بین المللی شدن منطقه کاشان را فراهم می سازد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر عباس زراعت با بیان این که رصدخانه ملی جزء نخستین و تنها طرح کلان علمی ایران است که به تصویب هیأت وزیران رسیده است اظهار کرد: ایجاد رصد‌خانه ملی ایران در شهرستان کاشان، موقعیت بسیار استثنایی برای بین‌المللی شدن این شهرستان به شمار می رود و قرار است پژوهشکده رصدخانه ملی ایران و مرکزفناوری جهت تحقیقات منجمان و پژوهشگران در پژوهشکده اسانس های طبیعی این دانشگاه ایجاد شود و انتظار می رود امام جمعه کاشان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، خانواده معظم شهدا، جامعه دانشگاهی و آحاد شهروندان این موضوع را به عنوان یک مطالبه عمومی، مطرح کنند.

وی از ایجاد مرکز نوآوری و تجاری در آینده نزدیک در این دانشگاه خبر داد و افزود: در این مرکز که شرکت های دانش بنیان فعالیت خواهند داشت، فرصتی مناسب برای اشتغال زایی دانش آموختگان است ودانشگاه کاشان در نظر دارد در کنار فارغ التحصیل کردن دانشجو، چند شرکت دانشگاهی و دانش بنیان نیز فارغ التحصیل کند و در سال گذشته ۵ شرکت دانش بنیان فارغ التحصیل شده اند.

دکتر زراعت از جمله سیاست های دانشگاه کاشان در افق چشم انداز را اسلامی مبتنی بر بینش توحیدی، برخوردار از هوشمندی رقابتی و نظام مدیریت راهبردی پاسخگو به نیازهای جامعه، فعال در سطح بین المللی، نهادی منطقه ای، کیفیت محور، یادگیرنده و نوآور بیان کرد و گفت: مدیریت این دانشگاه در نظر دارد تا استفاده از تاکیدات و بیانات مقام معظم رهبری و رهنمودهای امام جمعه کاشان اهداف دانشگاه را به افق چشم انداز هرچه زودتر تحقق بخشد و دانشگاه مردمی، ایده ی این دانشگاه بوده و از مردم انتظار داریم پیوند نزدیک تری با دانشگاه برقرار کنند.

وی با بیان این که دانشگاه در نظر دارد فعالیت های خود را بنا بر پتانسیل های منطقه قرار دهد افزود: پژوهشکده های اسانس، انرژی، آب و فرش در راستای هدفمند شدن و علمی شدن این فعالیت ها در دانشگاه کاشان تاسیس شده است و امیدواریم بزودی کارخانه تولید عطر و گیاهان دارویی در قمصر راه اندازی شود.

رییس دانشگاه کاشان از جمله افتخارات دانشگاه را قرار گرفتن جزء یک درصد برتر دانشگاه های جهان، کسب رتبه برتر اساتید این دانشگاه، در زمینه نانو در سال های متوالی کشور و قرار گرفتن دانشگاه کاشان در ردیف سطح دو در بین  موسسات آموزش عالی بیان کرد و گفت: دانشگاه کاشان طی سال های متمادی در زمینه جذب خیرین نیز رتبه نخست را کسب کرده  است و ۵۰ دانشگاه کشور به تبعیت از دانشگاه کاشان، ستاد خیرین تشکیل داده اند.

دکتر زراعت از بهره برداری چند طرح عمرانی آموزشی تا پایان امسال در این دانشگاه خبر داد و افزود: فاز دوم دانشکده علوم انسانی و مهندسی، خوابگاه و همچنین تاسیس مرکز بهداشت و درمان و آزمایشگاه تکنولوژی و کارگاه مهندسی از طرح های در دست اقدام این دانشگاه است.

وی به ایجاد کرسی های علمی وقفی بین المللی و کلاس های آنلاین بین المللی برای نخستین بار در این دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه کاشان در نظر دارد جهت بین المللی شدن دانشگاه  شعبه آی سی تی پی را در این دانشگاه ایجاد نماید.

وی افزود: آی سی تی پی، یک سازمان مهم بین المللی برای تحقیقات دانشمندان جهان اسلام است که از سوی پروفسور عبدالسلام دانشمند مسلمان دارای جایزه نوبل در ایتالیا، تاسیس گردید و در چند کشور جهان، شعبه دارد.دانشگاه کاشان نیز پیگیر افتتاح شعبه این سازمان در جمهوری اسلامی ایران بوده و مقدمات آن در یونسکو انجام شده است.

رییس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان در نظر دارد کلاس های آموزشی فرزندپروری، همسرداری و خانه داری جهت تربیت هر چه بهتر فرزندان و مدیریت خانواده و تضمین سلامت روانی  را برای خانم های خانه دار منطقه کاشان در پردیس خواهران برگزار کند، زیرا که متخصصان بر این باورند توسعه کشور در زمینه های مختلف به فرهنگ سازی و تربیت نسل آینده دارد و این امر در صورتی محقق می شود که مادران، توان تربیت صحیح فرزندان خود را بویژه در زمینه های اخلاقی، اجتماعی و روانی داشته باشند زیرا تربیت صحیح فرزند، یک علم است.

دکتر زراعت در خصوص توسعه دانشگاه در سال های آینده اظهار داشت: شورای عالی شهرسازی در سال ۱۳۷۲ حدود ۴۰۰ هکتار اراضی مجاور دانشگاه را با کاربری آموزش عالی تعیین کرده است و با توجه به طرح های بزرگی که در دانشگاه وجود دارد نیاز قطعی به این زمین ها وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که دانشگاه در هر منطقه محور توسعه می باشد از مسؤولان شهری انتظار می رود که در این زمینه، دانشگاه را یاری کرده و زمینه اخذ سند زمین های تصرفی دانشگاه را فراهم سازند.

انتهای پیام