- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

برگزاری نشست زمین‌شناسی دریایی و اقیانوس‌شناسی همزمان با سی و پنجمین گردهمایی ملی علوم زمین

نشست زمین‌شناسی دریایی و اقیانوس‌شناسی همزمان با سی و پنجمین گردهمایی ملی علوم زمین با شعار علوم‌زمین و اقتصادمقاومتی از یکم تا سوم  اسفندماه برگزار خواهد شد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر خلیل بهارفیروزی دبیر علمی این نشست با بیان این‌که از زمان برگزاری سی و دومین گردهمایی علوم‌زمین، نشست زمین‌شناسی دریایی و اقیانوس‌شناسی به صورت مستقل ارائه شد، گفت: در سال ۱۳۹۴ نیز همراه با اولین کنگره بین‌المللی، این نشست به زبان انگلیسی و در یک نیم روز برگزار شد که امسال نیز طی یک نیم روز و به زبان  اصلی فارسی و یا زبان دیگر(بستگی به ملیت شرکت‌کننده) برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

وی درباره اهمیت برگزاری نشست زمین‌شناسی دریایی و اقیانوس‌شناسی با اشاره به این‌که آب و محیط‌های آبی همواره در شکل‌گیری حیات و فرگشت آن و به‌ویژه در زندگی انسان نقش اساسی داشته، یادآور شد: زمین گهواره و بستر این مایع حیاتی است و بشر امروز  به اشکال مختلف از آب و محیط‌های مختلف آبی استفاده می‌کند.

به گفته دبیر نشست زمین‌شناسی دریایی و اقیانوس‌شناسی، اهمیت آب و محیط‌هایی آبی بدان حد است که قرن بیست و یکم به نام قرن آب نام‌گذاری شده و اقتصاد  و حیات بخش قابل توجهی از مردم جهان و از جمله مردم ایران وابسته کامل و یا بخشی به محیط‌های آبی است.

بهارفیرزوزی خاطرنشان کرد: ایران با دارا بودن سه دریای مهم پیرامونی با منابع و پتانسیل متنوع، محیط‌های دریاچه‌ای، تالاب‌ها، پلایاها و رودخانه‌های نسبتا مهم دارای زمینه‌های مطالعاتی بکر و مناسب در نشست زمین‌شناسی دریایی و اقیانوس‌شناسی است.

وی با بیان این‌که نهادهای تحقیقاتی،  فنی و اجرایی  متعددی در بخش دولتی، تعاونی و خصوصی هستند که در حال مطالعه و یا نیازمند اطلاعات در این حوزه هستند، افزود:  برگزاری این نشست به عنوان بخشی از گردهمایی علوم‌زمین فرصت مناسبی برای عرضه و تقاضای اینگونه مطالعات و اطلاعات است که بدون شک تسهیل در مبادله این اطلاعات نقش اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

دبیر نشست زمین‌شناسی دریایی و اقیانوس‌شناسی با بیان این‌که این موضوع دربردارنده تمام محیط‌های آبی در بخش‌های پیرامونی و درون سرزمینی از دریاهای مهم تا دریاچه‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سدها را مورد توجه قرار می‌دهد، تصریح کرد: انجام مطالعات پایه زمین‌شناختی در همه محیط‌های آبی کشور در این حوزه قرار می‌گیرد که شامل مطالعات رسوب‌شناسی آب و بسترآن، فیزیک و ژئوفیزیک محیط آبی، بستر و زیر بستر آن، مطالعات شیمی وژئوشیمی آب و بستر آن و همچنین ریخت‌شناسی و مهندسی سواحل و رودخانه‌ها و فرایندهای پهنه‌های برخوردی محیط‌های آبی و خشکی و مطالعه پتانسیل‌های ژئوتوریستی و اکوتوریستی محیط‌های آبی هستند.

وی با بیان این‌که زندگی بخش زیادی از مردم کره‌زمین به‌طور مستقیم به محیط‌های آبی گره خورده، گفت: آب و محیط‌های آبی نقش بزرگی در اقتصاد، جامعه‌شناسی و فرهنگ مردم هر منطقه دارد که از دیدگاه زیست‌محیطی محیط‌های آبی بسیار حساس‌تر از محیط‌های خشکی هستند و آلودگی محیط‌های آبی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم فراوانی با زندگی و فرهنگ دارد.

بهارفیروزی، آلودگی محیط آبی را عاملی برای نابودی و یا تغییر اکوسیستم‌های دریایی و خشکی یاد کرد و افزود: این نابودی و یا تغییر به صورت آشکار در زندگی مردم نقش دارد و خطراتی که از طرف محیط‌های آبی زندگی موجودات زنده، از جمله انسان را تهدید می‌کند، برای مناطق مختلف متفاوت است.

دبیر نشست زمین‌شناسی دریایی و اقیانوس‌شناسی، عقب ماندن در مطالعه محیط‌های آبی را به‌عنوان عقب‌ماندگی در علوم‌زمین خاطرنشان کرد و گفت: امید است به منظور ارج نهادن به موضوع اقتصاد مقاومتی و با در نظر داشتن کرامت سازمان زمینشناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، سی و پنجمین گردهمایی ملی علوم زمین  با نهایت نظم و ساختار سازمانی برگزار شود.

سی و پنجمین گردهمایی ملی علوم‌زمین با شعار (علوم‌زمین و اقتصادمقاومتی) از تاریخ یکم تا سوم  اسفندماه سالجاری در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار خواهد شد و معرفی کتاب و نقشه زمین‌شناسی برتر و همچنین ششمین نمایشگاه ملی عکس با محور زمین‌شناسی به عنوان برنامه‌های منحصربفرد این گردهمایی بزرگ عنوان شده است.

همچنین دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه بیرجند، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه شهید باهنر کرمان، پژوهشکده علوم زمین، کمیسیون ملی یونسکو- ایران، سازمان نقشه‌برداری کشور، پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور، مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و انجمن کواترنری ایران حامیان سی و پنجمین گردهمایی ملی علوم‌زمین هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سی و پنجمین گردهمایی ملی علوم زمین به نشانی http://35ngs.conference.gsi.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام