پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رمزنگاری دی‌ان‌ای بر روی خزندگان ایران برای نخستین بار

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11041
دوشنبه، ۱ آذر، ۱۳۹۵ | 16:19

رمزنگاری دی‌ان‌ای بر روی خزندگان ایران برای نخستین بار

یک محقق ایرانی با همکاری محققانی از آلمان برای اولین بار در کشور تکنیک رمزنگاری دی ان ای بر روی خزندگان را اجرا خواهد کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتراسکندر رستگار پویانی عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری از همکاری مشترک خود با محققان دانشگاه هایدلبرگ آلمان در پروژه تحقیقاتی” بازنگری تاکسونومیکی سوسماران ایران با استفاده از شیوه و تکنیک رمزنگاری” DNA  خبر داد.

وي با اشاره به این که بازنگری تاکسونومیکی جانوران با شیوه رمزنگاری DNA روش بسیار پیشرفته ای جهت  ارزیابی رده بندی و معرفی گونه های جدید جانوران است، افزود: هم اکنون کشورهای بزرگ دنیا از این شیوه استفاده می کنند.
این استاد دانشگاه با عنوان این که در این پروژه طرح بازنگری تاکسونومیکی خزندگان با رمزنگاری DNA  برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، گفت: به وسیله این روش با استفاده از ژنوم جانوران و براساس توالی  DNA ارزیابی دقیق تاکسونومیکی بر روی سوسماران ایران که گونه های  زیادی را در برمی گیرند، صورت خواهد گرفت.

وی استفاده از تکنیک رمزنگاری DNA در ارزیابی رده بندی جانوران را از جمله مباحث مورد علاقه خود برشمرد و تصریح کرد: پس از بررسی های اولیه طرح، این پروژه نوشته شد و پس از داوری در وزارت علوم تحقیقات و فناوری این طرح جزو طرح های  ICRP قرار گرفت و با توجه به اعلام آمادگی دانشگاه هایدلبرگ آلمان جهت مشارکت دراین پروژه مصوب شد هزینه های طرف ایرانی پژوهش از طرف وزارت تقبل شود و همچنین  طرف آلمانی نیز ۳۰هزار یورو برای انجام این طرح سرمایه گذاری کرد.
عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه محققان آلمانی در اجرای این پژوهش کمک تکنیکی خواهند کرد، گفت: نمونه های خون  از سوسماران طبیعت ایران تهیه می شود و در آزمایشگاه ژن مورد نظر برای بارکدینگcox1 با فرایند پی سی آر  PCR  تکثیر و سپس توالی یابی انجام خواهد گرفت.
دکتررستگار پویانی با اشاره به اینکه هزینه این توالی یابی ازسوی محققان آلمانی انجام می شود، یادآورشد: دراین روش هیچ بافت یا جانوری از ذخایر ژنتیکی ایران خارج نخواهد شد و درعین حال همکاری طرف خارجی هزینه های سنگین توالی یابی را تامین می کند.
عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری خاطر نشان کرد: درنهایت با بدست آوردن تمامی توالی ها وضعیت خویشاوندی و تاکسونومیکی سوسماران ایران مشخص خواهد شد و با مقایسه این نتایج با نتایج تحقیقات گذشته می توانیم بازنگری جامعی در رده بندی این جانوران انجام دهیم.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کمک مالی چهره ماندگار رشته زیست شناسی به تجهیز آزمایشگاه دانشگاه تهران

در دانشگاه حکیم سبزواری انجام شد: امکان سنجی و طراحی سیستم تصفیه پساب پالایشگاهی به کمک بازیافت حرارت

یافته شیمیدانان ایرانی نشان داد: امکان انتخاب فراورده ها با تغییر عدد اکسایش کاتالیزور طلا

غلظت جیوه در شگ ماهیان جنس Alosa در سواحل جنوبی خزر بررسی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها