پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

بومي‌سازي ۱۰ قلم افزايه‌ پرمصرف سيمانكاري‌ چاه‌هاي نفت توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10997
دوشنبه، ۱ آذر، ۱۳۹۵ | 10:31

بومي‌سازي ۱۰ قلم افزايه‌ پرمصرف سيمانكاري‌ چاه‌هاي نفت توسط محققان کشور

محققان کشور بر اساس قرارداد پژوهشي بين پژوهشگاه صنعت نفت و مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران در قالب طرح ملي كيميا، موفق به بومی‌سازی ۱۰ قلم افزایه پرمصرف سیمانگاری در چاه‌های نفت شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دكتر حميد سلطانيان، مسئول پروژه بومي‌سازي ۱۰ قلم از افزايه‌هاي سيمان حفاري راهبردي در صنعت نفت و گاز ضمن اعلام اين مطلب افزود: فاز اول اين پروژه كه آزمايش ميداني سه قلم افزايه بود در ماه گذشته انجام و در شهريور ماه جاري نيز آزمايش ميداني سه قلم افزايه ديگر با موفقيت انجام شد.

وي ادامه داد: مرحله دوم اين پروژه توسط تيم اجرايي پژوهشگاه صنعت نفت و با حضور ناظر فني پروژه از مديريت نظارت بر توليد نفت و گاز و همچنين نماينده كارفرما در شهريور ماه در چاه چشمه خوش به منظور طراحي و فرمولاسيون دوغاب سيمان راهنما و دنباله لوله جداري ۸/۹۵ اينچ مطابق با مشخصات برنامه و شرايط چاه انجام شد.

اين مسئول پروژه مهمترين هدف عمليات سيمان­کاري اوليه را فراهم كردن يک پوشش ناحيه­‌اي از نواحي توليدي تا سطح دانست و افزود: اين پوشش ناحيه­‌اي بايد در تمام طول عمر چاه وجود داشته باشد و در فضايي که سيمان وجود دارد، نبايد حرکت سيال اعم از گاز و مايع صورت گيرد.

وي در همين راستا تصريح كرد: در طي عمليات سيمان­کاري، فضاي حلقوي بين لوله­ جداري و سازند توسط دوغاب سيمان که داراي ترکيب مشخصي است، براي جلوگيري از نفوذ سيال سازند پر مي­شود.

سلطانيان با تاكيد بر اين‌كه با وجود گذشت۱۰۰ سال كه از قدمت نفت در كشور ما مي‌گذرد، اكثر افزودني‌هايي كه در صنعت نفت استفاده مي‌شود وارداتي بوده و همچنين به دليل تحريم‌هاي همه جانبه‌ مدت زمان زيادي است كه واردات آن نيز به كشور لغو شده است، از اين رو افزودني‌هاي تهيه شده از كيفيت پايين‌تري از كشورهاي متفرقه خريداري شده‌اند، از سوي ديگر، با توجه به طراحي افزايه‌هاي مربوطه در محيط‌هاي عملياتي متفاوت، نمونه‌هاي متعددي از عدم سازگاري بين افزايه‌هاي به كار برده شده با يكديگر ديده شده است كه نتيجه ي امر، كاهش بازده فرآيند‌هاي طراحي شده خواهد بود كه اين امر مي‌تواند به طور مستقيم تاثير خود را بر روي نرخ توليد و عمر چاه‌هاي حفر شده بگذارد.

اين عضو هيات علمي پژوهشگاه صنعت نفت با بيان‌ اين‌كه خوشبختانه توانستيم در مقياس آزمايشگاهي اين ۱۰ قلم افزودني را به نتيجه برسانيم گفت: پس از مقياس آزمايشگاهي، بر اساس پيشنهاد فني پروژه، توليد نيمه صنعتي اين اقلام در حضور كارفرما و ناظرين طرح انجام و پس از كنترل كيفي افزودني‌هاي مذكور در شرايط واقعي چاه و تاييد كارفرما، در مرحله نخست سه قلم و در مرحله بعدي سه افزايه ديگر از اين افزودني‌ها در چاه چشمه خوش ۲۲ كه متعلق به مناطق نفت مركزي است استفاده و نتايج مناسبي حاصل شد.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه استفاده از افزودني‌هاي اروپايي و آمريكايي هزينه بسيار بالايي را در بردارند افزود: براي نمونه افزودني كنترل كننده افت صافي دما بالا با نام تجاري D-167كه در گذشته از آمريكا وارد مي‌شده است كه حدود ۱۵۰ دلار به ازاي هر پوند هزينه در بر داشته ولي در مقابل اين افزودني پس از بومي سازي در داخل كشور حدود ۱۵ دلار است از اين رو بومي‌سازي اين افزودني‌ها از لحاظ اقتصادي كاملا مقرون به صرفه بوده و همچنين از خروج ارز نيز جلوگيري مي‌كند.

سلطانيان با بيان اين‌كه سه قلم از افزودني­هايي كه در مرحله اول آزمايش ميداني شده‌اند، شامل ریتار­ در دمای پایین و متوسط و پراکنده ‌ساز آب شیرین است، تصريح كرد: اين پراكنده‌‌ساز‌ها در بيشتر تركيبات دوغاب سيمان كه فاقد نمك باشد وجود داشته و ريتار‌ها نيز در سيستم‌هاي نمكي و غير نمكي قابل استفاده هستند.

وي ريتارها و پراكنده‌ساز‌ها را از افزودني‌هايي دانست كه در بيشتر تركيبات دوغاب سيمان چاه‌هاي نفت و گازي استفاده مي‌شوند.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

لغو روادید ۲۰ دانشجوی ایرانی از سوی دولت آمریکا

عبور از پیچ تحریم ها، فرصتی تاریخی برای قطع وابستگی به نفت

جهانگیری در هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت: آمریکا با سخت ترین تحریمهای ضد انسانی تامین داروهای بیماران را با مشکلات جدی مواجه کرده است

بومی سازی هدایتگرهای مته‌های حفاری در دانشگاه امیرکبیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها