سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

فاجعه پیش رو: وضعیت خاک، بحرانی‌تر از آب!/با فرسایش خاک ۴ برابر متوسط جهانی جزو پیشتازهای دنیا هستیم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10990
دوشنبه، ۱ آذر، ۱۳۹۵ | 09:44

فاجعه پیش رو: وضعیت خاک، بحرانی‌تر از آب!/با فرسایش خاک ۴ برابر متوسط جهانی جزو پیشتازهای دنیا هستیم

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی وضعیت خاک را به مراتب بحرانی‌تر از آب توصیف و اعلام کرده است: میزان فرسایش خاک در ایران ۴ برابر متوسط جهانی است.

 به گزارش دیده‌بان علم ایران رضا سرافرازی گفته است: به دلیل تغییر کاربری‌ها و فرسایش آبی و بادی همچنین در اثر سوء مدیریت در بحث خاک، سالانه ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک داریم درحالیکه متوسط جهانی فرسایش خاک عددی کمتر از چهار تن در هکتار است.

وی این مسئله را فاجعه‌ای برای کشور برشمرد و افزوده است: در کشور دست کم حساسیتی بر روی آب وجود دارد و آحاد مردم به وضعیت بحرانی آن پی برده‌اند، اما این حساسیت روی خاک نیست درحالیکه بحث خاک به مراتب حساس‌تر و مهم‌تر از آب است.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرده است: دلیل آن که خاک از آب مهم تر است، این است که آب یک منبع تجدیدپذیر است و بارش‌های سالانه بخش زیادی از آب مورد نیاز ما را تامین می‌کند.

سرافرازی گفته است: البته باید توجه داشته باشیم که بیشتر از آبی که در اختیارمان قرار می‌گیرد و حالت تجدیدپذیر دارد، مصرف نکنیم زیرا با کسری منابع آب مواجه می‌شویم.

وی یادآور شده است که بر اثر اضافه برداشت‌ها در حال حاضر ۱۲۰ میلیارد متر مکعب از منابع استراتژیک کشور را مصرف کرده‌ایم و به همین دلیل با مشکل کم آبی نیز مواجه هستیم.

مدیرکل دفتر آب و خاک اظهار کرده است: با وجود بحرانی که در بحث آب وجود دارد اما وضعیت خاک بحرانی‌تر است زیرا خاک عنصری است که تشکیل یک سانتی‌متر آن در شرایط نرمال، به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز دارد.

به گفته وی، چند سالی است که لایحه «طرح جامع خاک» به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شده و مراحل نهایی تصویب خود را طی می‌کند.

سرافرازی تأکید کرده است: پس از تصویب طرح جامع خاک، اعتبارات خوبی به این بخش اختصاص خواهد یافت و نهایت سعی خود را می‌کنیم که برای حفظ و افزایش ماده آلی خاک و کاهش فرسایش اقدامات مؤثری داشته باشیم.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جایزه تحقیقات کاربردی شورای دانشگاهی منابع آب آمریکا به دو محقق ایرانی رسید

کاهش هدررفت آب و خاک با پسماند شالیزارها/مقاله محقق ایرانی، مقاله برتر انجمن علوم خاک آمریکا شد

پژوهشگر ایرانی، جایزه دانشمند جوان اتحادیه جهانی زمین سنجی را دریافت کرد

الگوی حفاظت از دشت‌های ممنوعه ارائه شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها