پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

شناسایی موانع اشیاء پرنده از فاصله ۲۰ متری با حسگر چدید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10919
شنبه، ۲۹ آبان، ۱۳۹۵ | 12:15

محققان حسگری ساختند که قادر است موانع پیش روی اشیاء پرنده را از فاصله ۲۰ متری شناسایی کند.

به گزارش دیده بان علم ایران شرکت اینویسیج تکنولوژیز (InVisage Technologies)  در آمریکا موفق به ساخت حسگر ارزان قیمتی شده که با سرعت بالا موانع اشیاء پرنده را در فاصله ۲۰ متری شناسایی کند. این کار با روشی موسوم به نور ساختار داده شده، انجام می‌شود.
این حسگر موسوم به SML-20 مجهز به لیزر نقطه‌ای است که به تابش به پیرامون می‌پردازد. در صورتی که مانعی در مسیر آن قرار داشته باشد، این پرتوها منحرف شده و حسگر متوجه وجود مانع می‌شود. در واقع این تابش برای تشخیص موقعیت و موانع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیش از این نیز مشابه این فناوری ارائه شده بود، اما مشکل آن عملکرد ضعیف در نور بود. وجود نور در محیط موجب بروز خطا در عملکرد این فناوری می‌شد و بازتاب لیزر به قدری نبود که بتوان موانع را شناسایی کرد.
اما این حسگر کوانتومی جدید با استفاده از لیزر پالسی مادون قرمز می‌تواند در نور روز نیز فعالیت داشته باشد. این حسگر حاوی نقاط کوانتومی بوده که امکان شناسایی را فراهم می‌کند. فیلم حاوی نقاط کوانتومی دارای حساسیت ۵ برابر بیشتر از آشکارسازهای سیلیکونی است.
جنیفر لیلی از مدیران این شرکت می‌گوید که این حسگر قادر است ۳۰ فریم در ثانیه پالس ایجاد کند و تا فاصله ۲۰ متری موانع را شناسایی کند. این حساسیت برای استفاده در کوادروتورهای تجاری کافی است.
دیوید آندرو از گروه تحقیقاتی نانوفتونیک دانشگاه ایست آنجلیا انگلستان معتقد است که این فناوری بسیار جالب توجه است، اما ممکن است در برف مشکلاتی داشته باشد.
این شرکت به دنبال شرکای تجاری برای تولید انبوه آن در چند سال آینده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت حسگر بیولوژیک تشخیص سریع مواد مخدر در کشور

با دستاورد پژوهشگران ایرانی، تشک خود را هوشمند انتخاب کنید

در پژوهشگاه صنعت نفت محقق شد: بومی سازی فناوری ساخت حسگرهای تشخیص آلاینده های زیستی

اندازه‌گیری داروهای ضد صرع با حسگر ایرانی محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها