پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

سهم کشورهای اسلامی در تولید علم دنیا ۷٫۲ درصد است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10786
چهارشنبه، ۲۶ آبان، ۱۳۹۵ | 12:18

سهم کشورهای اسلامی در تولید علم دنیا ۷٫۲ درصد است

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در هشتمین اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی با ارائه گزارش عملکرد ۱۵ ساله (۲۰۱۵-۲۰۰۰) کشورهای اسلامی در تولید علم، از افزایش ۴ برابری سهم کشورهای اسلامی در تولید علم دنیا خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمد جواد دهقانی در این اجلاس که طی دو روز گذشته در باماکو پایتخت کشور آفریقایی مالی و با حضور وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی، معاونین و نیز مسؤولان آیسسکو (ISESCO) برگزار شد، گزارش عملکرد ۱۵ ساله (۲۰۱۵-۲۰۰۰) کشورهای اسلامی در تولید علم را به صورت مکتوب ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، میزان رشد تولید علم کشورهای اسلامی ۳۸ درصد بوده که در مقایسه با رشد تولید علم دنیا که ۸۷ درصد است، معنادار بوده و نشان از خیزش و حرکت علمی کشورهای اسلامی است.

همچنین سهم تولید علم کشورهای اسلامی از ۱٫۸ درصد در  سال ۲۰۰۰ به ۷٫۲ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است، به گونه‌ای که سهم کشورهای اسلامی در این دوره ۴ برابر شده است.

در این اجلاس لزوم هدایت و توجه کشورهای اسلامی به شاخص‌های تاثیرگذار تولید علم به منظور کسب مرجعیت علمی و نیز تولید فناوری و ثروت مورد تاکید سرپرست ISC قرار گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراز و فرود یک استعفای تاریخی در تحقیقات نظام سلامت ایران

دکتر منصوری: سرانه بودجه تحقیقاتی در ایران کمتر از دو درصد کشورهای پیشرو است! جلب خوشایند مسوولان با آمار گزینشی، مشکلات بخش پژوهش را بیشتر می کند

«مشق علم» در دولت خاتمی چگونه به «سرقت علمی» در دولت های بعد رسید؟

در گزارش ستادراهبری نقشه جامع علمی مطرح شد:ایران جزو پنج کشور برتر جهان در رشدکارآفرینی/اشتغال ۳۰۰هزار نفر در شرکتهای دانش‌بنیان/پیشنهاد طراحی ارز دیجیتال ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها