جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

راه‌اندازی نخستین بانک «اشک ایرانی»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10760
چهارشنبه، ۲۶ آبان، ۱۳۹۵ | 10:55

راه‌اندازی نخستین بانک «اشک ایرانی»

رییس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن اعلام راه‌اندازی نخستین بانک اشک ایرانی در بیمارستان فارابی، ایجاد آن را تحولی نوین در علم پزشکی دانست.
به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر علیرضا لاشیئی، معاون پژوهشی بیمارستان فارابی درمورد ضرورت و چگونگی شکل‌گیری بانک اشک ایرانی گفت: در واقع بحث بانک اشک با موضوع پروتئومیکس ارتباط تنگاتنگ دارد. پروتئومیکس(proteomics) علم نسبتا جدیدی است که طی آن محققین پروتئین های اختصاصی هر بیماری را در مایعات و ترشحات بدن مثل خون، ادرار، بزاق و اشک چشم بررسی می کنند تا بدین وسیله به جای روش های رایج قبلی یعنی اندازه گیری شیمیایی سیستم های خونی یا بررسی های بسیار پیچیده ژنتیکی ، بتوانند صرفا از طریق مارکرها یا شاخصه های پروتئنی، بیماری ها را تشخیص دهند.
وی در ادامه افزود: سالهاست که شاخصه های شیمیایی (و به ندرت شاخصه های پروتئیتنی بیماری ها ) در نمونه‌های خون و ادرار جستجو می‌شوند. ولی بررسی این مارکرها در اشک بحث جدیدی است که به عنوان یک نوآوری در علم پزشکی شناخته  می‌شود.
رییس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این نکته که بررسی اشک بیماران می تواند اطلاعات بسیار زیادی در مورد بیماری های چشمی و سیستمیک بدهد اظهار داشت: ما مطمئن هستیم از طریق اشک بسیاری از بیماری ها را می توان شناسایی کرد.
دکتر لاشیئی افزود: باتوجه به جدید و بدیع بودن این مبحث، این که تا به حال چنین بررسی هایی اصلا صورت نگرفته و نیز عدم وجود بانک اشک در کشورمان، تصمیم گرفتیم از حضور دکتر حیدری کشل همکار متخصص پروتئومیکس در پژوهشکده علوم بینایی استفاده و به کمک سایر اساتید این رشته، اولین بانک اشک ایرانی را راه اندازی کنیم.
دکتر لاشیئی در مورد روند اجرای طرح گفت: این طرح را در دانشگاه به عنوان یک پروژه ملی مطرح کردیم که کاملا مورد استقبال قرار گرفت و تایید شد. کار را با بررسی یک سری بیماری های کاملا شناخته شده شروع کردیم . مقدمات کار، نمونه گیری ها و بررسی های اولیه انجام شده است و برای بررسی هایی که نیاز به کارهای پیچیده تری دارد، با همکاری یکی از همکاران ایرانی در استرالیا و آزمایشگاه های تخصصی، نمونه ها به خارج از کشور ارسال می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد تا به زودی گزارش اولیه تشکیل بانک اشک، همراه با نتایج بدست آمده ارائه شود.
دکتر لاشیئی همچنین تاسیس بانک اشک ایرانی را موجب باز شدن بابی جدید در علم پزشکی دانست و  گفت: امیدواریم حداقل در ابتدا پروتئیتن های طبیعی اشک چشم را کاملا شناسائی کنیم و در مرحله بعد به مرور پروتئین های اختصاصی بیماری ها شناسایی شوند.
رییس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه با بیان این که بانک اشک می تواند دو کاربرد تحقیقاتی و بالینی داشته باشد گفت: نتایج تحقیقات روی اشک بیماران مورد استفاده همه همکاران چشم پزشک و همچنین سایر تخصص ها به ویژه متخصصین داخلی خواهد بود. مثلا بیماری های غدد، بیماری هایی که مدت زمان زیادی طول می کشد تا به مرحله تشخیص برسند، دیابت، بیماری های تیروئید، حتی بیماری های اتوایمون، سرطان ها و بیماری های degenerative را در آینده می توان به راحتی از طریق اشک تشخیص داد و به همکاران رشته های دیگر کمک اساسی کرد. در بعد تحقیقاتی، قطعاً چشم پزشکان و متخصصین پروتئومیکس می توانند در این زمینه کار کنند و بیشتر به عنوان یک مبحث بین رشته ای مشترک بین متخصصین پروتئو میکس و چشم پزشکان مطرح خواهد بود.
به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر لاشیئی در پاسخ به این سوال که آیا بانک چشم کارکردی مانند بانک خون بند ناف خواهد داشت گفت: این دو کاملاً باهم متفاوت هستند، در بانک خون بند ناف با بحث سلول درمانی روبرو هستیم. سلول های موجود در خون بند ناف را کشت می دهند و  بعد از آن ها در درمان بسیاری از بیماری ها، نقائص ژنتیکی و حوادث استفاده می کنند، در حالیکه در مورد بانک اشک، آن چه الان در ذهن ما است، استفاده از پروتئین های اشک در تشخیص بیماری ها و تشکیل یک بانک اطلاعاتی از پروتئوم های موجود در اشک چشم ایرانیان است.
وی در مورد سابقه بانک اشک در ایران و جهان نیز گفت: قطعاً ما اولین مرکزی هستیم که بانک اشک را در ایران و منطقه راه اندازی کرده ایم. در کشور های دیگر هم مراکز اندکی، به صورت محدود، تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده اند.

دکتر لاشیئی در پایان اضافه کرد: در صورتیکه محققین بخواهند اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند، می توانند درخواست خود را به آدرس ایمیل های farabih@tums.ac.ir  یا farabiinfo@tums.ac.ir  یا eye@tums.ac.ir ارسال کنند یا به صورت حضوری به آزمایشگاه پروتئومیکس، پژوهشکده علوم بینایی بیمارستان فارابی، مراجعه کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

رتبه‌بندی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌­های علوم پزشکی کشور اعلام شد

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

خروج ۲۰ میلیارد دلار از کشور با مهاجرت چهار هزار پزشک/ رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۱۰۰ هزار صندلی دانشگاهی برای جبهه مقاومت ظرفیت داریم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها