- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

میرزاده با اشاره به گزارش «نیچر»: چهار نفر در دانشگاه آزاد مسؤول مکاتبات مقالات تقلبی بودند/با سارقان علمی برخورد می‌کنیم

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی با اشاره به تخلفات علمی اخیر برخی محققان ایرانی که منجر به حذف ۵۸ مقاله از مجلات معتبر بر اساس گزارش نیچر شد گفت: از ۳۳ هزار عضو هیات علمی دانشگاه‌آزاد اسلامی تنها ۴ نفر مسوول مکاتبات این مقالات بوده‌اند که با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر میرزاده در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین با اشاره به این که دزدی علمی زشت‌ترین نوع دزدی است، گفت: علم مقدس و الهی است لذا یکی از مهمترین وظایف دانشگاه ها برخورد با سرقت علمی است. پس کسانی که دست به سرقت علمی بزنند، در دانشگاه‌ آزاد اسلامی جایی ندارند.

وی از تشکیل تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات علمی خبر داد و گفت: در پی گزارش مجلات علمی nature و Springer درخصوص سرقت علمی در تعدادی از مقالات مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سه واحد از ۴۰۰ واحد و مرکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته ای ویژه برای پیگیری آن دسته از مقالات که مربوط به اعضای هیات علمی این دانشگاه است، تشکیل شده است.

میرزاده با اشاره به رتبه جهانی تولید علم در دانشگاه‌ آزاد اسلامی گفت: رتبه دانشگاه آزاد در چهار سال اخیر رشد بسزایی داشته و امروز این دانشگاه توانسته از رتبه ۷۵۰ چهار سال قبل در پایگاه ISI به رتبه ۱۶۱ رسیده و جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد. کسب این رتبه تنها حاصل تلاش حدود ۴۰ واحد جامع دانشگاه‌آزاد اسلامی است که مجری دوره دکتری هستند و هنوز تمام واحدهای دانشگاه در این کار بزرگ مشارکت ندارند.

میرزاده همچنین همچنین از افزایش ارجاعات به مقالات دانشگاه‌آزاد اسلامی خبر داد و گفت: میزان ارجاعات به مقالات پر استناد دانشگاه‌آزاد اسلامی با رشد ۸ درصدی به ۳۰ درصد رسیده است که نشان دهنده توسعه کیفیت مقالات در دانشگاه آزاد اسلامی است.

انتهای پیام