- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

برنامه احیای دریاچه ارومیه تعطیل شد/نشست دشت «سلماس جدی است

دبیر و مجری کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: در سه سال اخیر عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه و مردم نشان داد که می توان دریاچه ارومیه را احیا کرد؛ اما در هشت ماه گذشته  سازمان برنامه و بودجه اعتبارات طرح ها و پروژه های احیای دریاچه ارومیه را تامین نکرده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران عیسی کلانتری در همایش آگاه سازی عمومی از چالش های آب در حوضه دریاچه ارومیه در شهرستان سلماس گفت: خوشبختانه نسخه احیای دریاچه ارومیه به خوبی و به همت بیش از ۷۰۰ نفر از دانشگاهیان داخلی و خارجی نوشته شده  و ستاد با اجرای آن در ۳ سال اخیر به اهداف طرح که همانا تثبیت وضعیت دریاچه شور ارومیه بود دست یافته است.

وی افزود: بنابراین دستگاه های دولتی و اجرایی باید با جدی گرفتن وظایف خود در جریان احیای دریاچه ارومیه، وضعیت کشاورزی و معیشت مردم منطقه را بهبود ببخشند.

دبیر و مجری کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در ادامه  عملکرد سازمان  برنامه و بودجه  را نقد کرد و  با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه از اصلی ترین اهداف دولت یازدهم بود؛ افزود: اما  متاسفانه از ابتدای  سال  جاری تاکنون اعتباری برای کارهای اجرایی احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته است.

وی اذعان کرد: در سه سال اخیر روند خشکی دریاچه ارومیه متوقف شده است و بعد از آن برنامه مدون و مداومی برای احیا آن ترتیب داده شده است. احیای دریاچه ارومیه امری است که امروز همه مردم و مسوولین  دستگاه های اجرایی برای لزوم احیای آن به لحاظ فکری توجیه شده اند؛ امری که دوسال پیش غیر ممکن به نظر می آمد.

مشاور رییس‌جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست افزود:حال زمانی که گروه های علمی، دستگاههای اجرایی محلی، سازمان های مردم نهاد، بسیج و نیروهای مردمی پای کار آمده اند، مسئولان ستادی دولت می گویند توان درآمدی دولت پرداخت حقوق کارکنان دولت را کفاف نمی دهد و تخصیص اعتبارات احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است.

کلانتری با بیان اینکه کار احیا دریاچه خیلی خیلی دیر شروع  شده است اذعان کرد: اگر ۱۰ سال پیش دریاچه ارومیه را احیا می کردیم، ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت ولی امروز ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه برای احیای آن لازم است .

وی تاکید کرد : اگر امروز کار را شروع کردیم نباید اعتبارات آن را سینوسی تزریق کنیم. چون احیای دریاچه ارومیه همچون طرح احداث راه آهن نیست که یک روز فعال و یک روز تعطیل شود . ما نمی توانیم منتظر دکتر نوبخت و وزیر اقتصاد باشیم و ببینیم پول می دهند یا نه؟

مشاور رییس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست افزود: متاسفانه امروز برنامه احیای دریاچه ارومیه  به دلیل نبود اعتبارات تعطیل است و اگر این روند را سازمان برنامه بودجه ادامه دهد نمی توانیم ازمردم  انتظار داشته باشیم پیش قراول احیای باشند.

کلانتری با اشاره به اینکه  در نظام جمهوری اسلامی باید به مسایل محیط زیستی نیز به اندازه مسایل سیاسی اهمیت دهیم افزود:  امروز تهدید بی‌آبی خطری بسیار جدی تر و نگران کننده تر  از تهدیدات بین المللی مثل داعش است .

 نشست دشت سلماس جدی است

مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این همایش به نشست اراضی در منطقه لکستان سلماس به عنوان عوارض کمبود آب زیرزمینی در این بخش از شهرستان، اشاره کرد و گفت: از جمله عللی که سبب این مشکل در سلماس شده بی‌توجهی در سال‌های گذشته به اعداد و ارقام مربوط به بیلان آب‌های زیرزمینی، میزان شوری آب و میزان مصرف ۸۲ درصدی منابع آبخوان دریاچه ارومیه می‌باشد که نتیجه آن استفاده دو برابری  دشت سلماس از منابع آبی شده است.

وی به اثرات ناشی از خشک شدن دریاچه در منطقه پرداخت و اظهار کرد: افزایش انعکاس تشعشعات خورشیدی منتشره از بستر دریاچه ارومیه زمینه ازدیاد تشعشعات سرطان‌زا را سبب می‌شود .

تجریشی خاطرنشان کرد: امروزه افزایش سقط جنین دام‌ها و لطمات جبران‌ناپذیر بر تولیدات کشاورزی ناشی از افزایش شوری آب و خاک مناطق مجاور است از این‌رو اگر دریاچه ارومیه احیا نشود صدمات و آسیب‌هایی به مراتب بیشتر از و خطرناک‌تر از سقط جنین دام‌ها را شاهد خواهیم بود.

وي  اذعان داشت: کاهش بارش و افزايش برداشت از چاه‌هاي آب يکي از مهم‌ترين دلايل کم‌آبي و خشکي درياچه اروميه هست.

تجريشي گفت: ايجاد کانون‌هاي توليد غبار در اطراف درياچه اروميه را شاهد هستيم که اين وضعيت از طريق تصاوير ماهواره‌اي و بازديدهاي ميداني قابل مشاهده است.

انتهای پیام