- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پیوستن ایران به پروژه ” ایتر” تا پایان ۲۰۱۶

ایران تا سال ۲۰۱۶ به پروژه بزرگ جهانی «ایتر» (نسل جدید انرژی هسته ای) می‌پیوندد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران چندی پیش در دیدار مشترک پروفسور بیگو، مدیرکل پروژه جهانی ایتر در ایران ، ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، تفاهم نامه همکاری مشترکی به امضا رسید که موضوع آن پیوست ۳ برجام است که ناظر بر همکاری های ۱+۵ با ایران در زمینه های فناوری های نو است و  از جمله این فناوری های نو، می توان به فناوری گداخت اشاره کرد.

بر همین اساس طی دو ماه آینده قرار است یک موافقتنامه با موضوع مشخص شدن جزئیات تفاهمنامه، زمان بندی، هزینه ها و… نیز به امضا برسد تا تفاهمنامه وارد مرحله اجرایی شود. 

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، توافقنامه دیگری نیز در ارتباط با جزئیات همکاری بین دو طرف نوشته شده است که قرار است در آینده نزدیک امضا شود.

اما پروفسور بیگو در سفر خود به ایران از امکانات آزمایشگاه انرژی اتمی، مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه امیرکبیر نیز بازدید کرد و نشستی با نیروهای متخصص گداخت هسته ای کشور داشت.

وی و هیئت همراه با مشاهده توانمندی های ایران در این زمینه خواستار آن شدند که هر چه سریع تر فعالیت و همکاری دوطرفه آغاز شود.

براساس نشست سه جانبه فوق که روز شنبه گذشته در تهران برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال میلادی جاری رسما عضو ایتر خواهد شد. از همین رو نخستین فرایند گداخت هسته ای در سال ۲۰۲۵ قابل مشاهده است و در آینده نزدیک تجاری سازی خواهند شد.

در ادامه این نشست سه جانبه، گروه پروژه ایتر به سرپرستی پوفسور بیگو عصر روز شنبه از ظرفیت ها، امکانات و فعالیت های بخش گداخت هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای دیدن کرد.

از آنجا که فعالیت های بزرگ در این پروژه از گذشته بین ۷ کشور عضو این پروژه تقسیم شده بنابراین ایران همکاری خود در جهت تامین نیروی انسانی پروژه و ساخت دستگاه های اندازه گیری مدرن پلاسما را اعلام کرد.

در حال حاضر ۶۰۰ نفر به عنوان نیروی انسانی متخصص در این پروژه بزرگ مشغول فعالیت هستند اما این پروژه برای انجام به نیروی انسانی حدود ۱۶۰۰ نفری نیاز دارد بنابراین کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات فعلی این پروژه است.

در این راستا، بر اساس مذاکرات ایران، نیروی انسانی در مقطع دکتری و رشته گداخت هسته ای تربیت و این افراد برای همکاری با ایتر فرستاده می شوند. البته در نهایت با پایان این پروژه این افراد به کشور باز می گردند و از توانمندی آنها برای پیشرفت کشور استفاده می‌شود و انتقال این فناوری به ایران را انجام می‌دهند.

بر اساس نیاز ایتر به تدریج این نیروی انسانی تامین و به محل پروژه فرستاده می‌شوند و در نتیجه با این اقدام ایران جزو کشورهایی قرار می گیرد که فناوری این راکتورهای هسته ای گداخت را در آینده خواهد داشت.

انتهای پیام