پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

بیش از ۶۰ مرکز تحقیقاتی کشور در زمینه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کنند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10655
دوشنبه، ۲۴ آبان، ۱۳۹۵ | 15:04

بیش از ۶۰ مرکز تحقیقاتی کشور در زمینه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کنند

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی گفت: استفاده روزافزون از سلول های ایمنی برای درمان انواع بیماری ها، تشکیل تیم برای دست یابی به فناوری های نوین را ضروری می سازد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران امیر علی حمیدیه، در همایش فصلی انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران با اشاره به اهمیت سیستم ایمنی و رشته ی ایمونولوژی و کاربرد این رشته در درمان طیف وسیعی از بیماری ها گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی بر اساس سندی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است تشکیل شده است و در آن  طی یک سال اخیر به همراه تیم جدید،  فعالیت هایی از جمله جلسات کارگروه ایمونوسل تراپی، برگزاری اولین سمپوزیوم ایمونوسل تراپی و … صورت گرفته تا در نهایت بتوانیم در این حوزه شاهد فناوریهای نوین باشیم.

حمیدیه افزود: سند مصوب شده از سوی شورای انقلاب فرهنگی شامل بخش های مختلف پزشکی بازساختی است و بخشی از آن مربوط به سلول های بنیادی بوده و شامل اجزای دیگری از جمله مهندسی بافت، ژن تراپی، ویرایش ژن،  ایمونوسل تراپی و… است.

علم سلول های بنیادی در مرز ورود به بازار جهانی است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی معاونت علمی با اشاره به مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه سلول های بنیادی گفت: : در دهه گذشته ایران به علوم پایه و اولیه سلولی دست پیدا کرده و تاکنون بیش از ۶۰ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده در حیطه سلول های بنیادی فعالیت می کنند و این علوم سلولی در حال ورود به بازار جهانی است .

وی افزود: استفاده روزافزون از سلول های ایمنی( DC NK T CELL)برای درمان بیماری ها، تشکیل تیم بالینی و پایه برای دست یابی به فناوری های نوین را ضروری می سازد.

حمیدیه با مقایسه آزمایش های کلینیکال انجام شده در زمینه کاربرد DC و NK,T Cell  در درمان بیماری ها در کشورهای پیشرفته بیان کرد: ایران نیز  در حوزه ایمونولوژی به این موضوع گرایش پیدا کرده است.

وی در ادامه با خطاب قرار دادن دانشجویان دکتری بیان کرد:  هدف دانشجویان باید تولید محصول و نه فقط کارمند دولت شدن باشد.

حمیدیه در پایان با بیان اهمیت TCR و TIL و CAR T Cell در درمان بیماری ها، به بیان مزایای CAR T Cell  داروی زنده و بدون نیاز به شناسایی توسط HLA، دارا بودن قابلیت مهندسی شدن و … پرداخت و CAR T Cell ها را انقلاب آینده ایمونولوژی اعلام کرد.

بر اساس این گزارش همایش انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران با حضور امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و با همکاری گروه ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در  آبان ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران- دانشکده پزشکی- تالار ابن سینا برگزار شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ارتقای ۸ پله‌ای رتبه جهانی ایران در علوم سلول‌های بنیادی

سامانه ملی شبکه مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی راه اندازی شد

جدیدترین چالش‌های علمی ایران و جهان در زمینه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی قلب ارائه می‌شود

افزایش درخواست تأسیس انستیتو سلول‌های بنیادی در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها