پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تولید واکسن سرطان تکذیب شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10631
دوشنبه، ۲۴ آبان، ۱۳۹۵ | 12:39

تولید واکسن سرطان تکذیب شد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تولید واکسن سرطان در کشور را قویا از سوی وزارت بهداشت تکذیب کرد و گفت: این تنها یک کار تحقیقاتی محدود در مرحله حیوانی بوده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده در نشست امروز درباره خبر اخیر تولید واکسن سرطان که از سوی برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شد گفت: به هیچ عنوان واکسنی برای سرطان وجود ندارد و این موضوع که خبر آن متاسفانه از رسانه‌های متعدد منتشر شده است را تکذیب می کنیم.

وی یادآور شد: آنچه بوده تنها یک کار تحقیقاتی است که در مرحله حیوانی نشان داده ممکن است بتوان واکسنی را برای تاثیر در سرطان تولید کرد اما متاسفانه گروهی در یک مرکزی آن را به عنوان واکسن سرطان مطرح کردند.

ملک زاده افزود: برای اینکه یک واکسن تولید شود بین ۱۰ تا ۱۵ سال کار تحقیقاتی نیاز است و ما ادعای این گروه و آن مرکز را تایید نمی‌کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: هیچ گونه واکسن سرطانی کشف نشده و ما در نامه ای اعلام کردیم که این موضوع مورد تایید ما نیست و این خبر تنها یک کار تحقیقاتی در مرحله حیوانی بوده است.

وی تاکید کرد: زمانی می‌توان از تولید یک واکسن سرطان خبر داد که تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته از موفقیت محققان جهاد دانشگاهی در تولید واکسنی برای پیشگیری و درمان سرطان در فاز حیوانی خبر دادند.

به نوشته رسانه‌ها پژوهشگاه فناوری های نوین زیستی جهاد دانشگاهی از تایید واکسن سرطان تولید شده در این مرکز در فاز حیوانی از سوی وزارت بهداشت خبر داده بود.

دکتر حجت‌اله ربانی مجری طرح و عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی «ابن سینا»در توضیح طرح با تاکید بر این که ایمنی درمانی روشی اَمن برای درمان سرطان است، گفته بود:   ما درصددیم تا با استفاده از واکسن به بدن آموزش دهیم که نسبت به رشد سلول‌های سرطانی هوشمندانه عمل و رشد آن را مهار کرده و یا از بین ببرد.
ایده ما در این طرح تحقیقاتی این بود که همانند برخی از بیماری‌ها که دارای واکسن هستند، برای پیشگیری از سرطان، واکسنی تولید کنیم تا از بدو تولد به نوزادان تزریق شود تا آنها مبتلا به سرطان نشوند.

وی از تولید این واکسن خبر داد و با تاکید بر این که واکسن تولید شده برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها کاربرد دارد، ادامه داد: این واکسن متشکل از آنتی ژن‌های پروتئینی است و مطالعات فاز حیوانی آن نیز طی شده است.

ربانی با بیان این که وزارت بهداشت از این طرح حمایت نکرده است، گفت: بسیاری از کشورها درصدد تولید این واکسن هستند و این در حالی است که شانس تهیه این واکسن بسیار کم است چرا که این واکسن بر اساس تغییراتی که در ساختار پروتئین یک نوع سلول خاص ایجاد می‌شود، به دست می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه این واکسن‌ها تنها برای پیشگیری به کار نمی‌روند بلکه در حوزه درمان نیز وارد شده است، گفت: میزان دوز واکسن درمانی و یا تعداد آن با دوز پیشگیری متفاوت است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه «ابن سینا» جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این واکسن‌ها بر اساس نوع آنتی ژن‌های هر فرد تولید نمی‌شود، اظهار کرد: این واکسن‌ها فردی نبوده بلکه عمومی هستند و به صورت اختصاصی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی به کار می‌رود.

دکتر ربانی تولید آنتی بادی بر ضد سلول‌های بنیادی را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی خود نام برد و افزود: آنتی بادی‌های ضدمارکرهای سلول‌های بنیادی ابزار تحقیقاتی برای همه محققان کشور است که هم اکنون تولید ۱۵ مارکر سلول‌های بنیادی را در دستور کارداریم که تعدادی از آنها ساخته شده است.

به گفته وی، این بیومارکرها علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

نتایج رتبه بندی موسسات تحقیقاتی علوم پزشکی کشور اعلام شد + جدول کامل رتبه ها و شاخص های ارزیابی

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها