جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

کشف دو گونه فسیل مرجانی ۳۲۰ میلیون ساله توسط پژوهشگران ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10617
دوشنبه، ۲۴ آبان، ۱۳۹۵ | 12:57

کشف دو گونه فسیل مرجانی ۳۲۰ میلیون ساله توسط پژوهشگران ایران

محققان دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کشف و شناسایی دو گونه مرجانی جدید با قدمت حدود ۳۲۰ تا ۳۲۳ میلیون سال پیش شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران گونه  Fomichevella najafi به افتخار قدردانی از دکتر مهدی نجفی، عضو هیئت علمی  بازنشسته گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و دیگری به نام Heintzella fluegeli به پاس قدردانی از پروفسور هلموت فلوگل که پایه گذار مطالعه این گروه از فسیل ها (فسیلهای مرجانی) در ایران بود نامگذری شدند.

فسیلهای مطرح در این پژوهش متعلق به اواخر دوران پالئوزوییک و متعلق به دوره کربنیفر هستند که از منطقه ازبک کوه در شهر عشق آباد واقع در شمال شهرستان طبس کشف شده اند .بررسی جغرافیایی زیستی دیرینه در این نقطه از ایران، وجود دریای قدیمی مرتبط با اقیانوس پالئوتتیس را در این مناطق نشان می دهند .

فسیلهای مرجانی مورد مطالعه، شامل۵ گونه متعلق به ۳ جنس مرجانی هستند که این فرم از مرجانها در سال ۲۰۰۷ در کتابی با عنوان

“Lower Permian colonial rugose corals, western and northwestern Pangaea : taxonomy and distribution” توسط پژوهشگران لهستانی، کانادایی و امریکایی (Fedorowski, J., Bamber, E. W., Stevens, C. H.) در خانواده کلئوپاترینیده طبقه بندی شده بودند.

در این مقاله که توسط محققین ایرانی و با همکاری یکی از اساتید دانشگاه لیژ بلژیک انجام شد، دو گونه جدید به این خانواده از مرجانها اضافه گردید و برای اولین بار در جهان معرفی شد.

دکتر مهدی بادپا فارغ التحصیل دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر علیرضا عاشوری(عضو هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ) و دکتر کاوه خاکسار (عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) و پروفسور ادوارد پوتی (استاد زمین شناسی دانشگاه لیژ بلژیک)، نویسندگان این مقاله و معرفی دو گونه جدید فسیل های مرجانی از ایران هستند.

این پژوهش به تازگی در شماره آگوست ۲۰۱۶ مجله The Revista Brasileira de Paleontologia متعلق به انجمن دیرینه شناسی برزیل منتشر شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

دکتر کمال‌الدین بازرگانی، استاد برجسته زمین‌شناسی اقتصادی درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها