جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ارائه سه استاندارد نانو فناوری از سوی ایران در اجلاس بین‌المللی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10606
دوشنبه، ۲۴ آبان، ۱۳۹۵ | 10:31

ارائه سه استاندارد نانو فناوری از سوی ایران در اجلاس بین‌المللی

سه استاندارد «نانوکلی – ویژگی‌ها و روش‌های اندازه گیری»، « نانوفیلترهای هوای مبتنی بر نانوالیاف» «ارزیابی ایمنی نانوذرات در محیط‌های آبی با استفاده از نشانگر آرتمیا» که از سوی ایران تدوین شده بود، در نوزدهمین اجلاس کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو مطرح شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران نوزدهمین اجلاس کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229) با حضور ۱۴۰ نماینده از ۱۹ کشور دنیا شامل آلمان، آمریکا، آفریقای جنوبی، استرالیا، ایران، انگلستان، برزیل، چین، روسیه، ژاپن، سنگاپور، سوئیس، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، مالزی، هند، هلند، از ۱۷ تا ۲۱ آبان ماه ۹۵ در کشور سنگاپور برگزار شد.

در این اجلاس پیش‌نویس ۳ استاندارد بین‌المللی «نانوکلی – ویژگی‌ها و روش‌های اندازه گیری»، «نانوفیلترهای هوای مبتنی بر نانوالیاف» «ارزیابی ایمنی نانوذرات در محیط‌های آبی با استفاده از نشانگر آرتمیا»  که با مسؤولیت ایران در حال تدوین است، مطرح شد.

در استاندارد مربوط به «نانوفیلترهای هوای مبتنی بر نانوالیاف»، ویژگی‌ها و پارامترهای مهم نانوفیلترهای مبتنی بر نانوالیاف و روش‌های اندازه‌گیری و ارزیابی کارایی آنها ذکر شده است. این استاندارد با مسؤولیت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی تولیدکننده نانوفیلتر در حال تدوین است.

استاندارد «ارزیابی ایمنی نانوذرات در محیط‌های آبی با استفاده از نشانگر آرتمیا» هم اکنون، در مراحل پایانی تدوین خود قرار دارد که در این اجلاس مقرر شد در صورت عدم ارائه نظرات تخصصی جدید، برای رای‌گیری نهایی به اعضا ارسال شود.

علاوه بر آن پیشنهاد تدوین یک استاندارد جدید در خصوص نانوسیالات و کاربرد آنها در انتقال حرارت نیز از سوی ایران ارائه شد.

در این اجلاس تصمیم مهمی مبنی بر ایجاد کارگروه جدیدی با عنوان کارگروه محصولات و کاربردهای فناوری نانو، از سوی اعضای کمیته اتخاذ شد که در کنار چهار کارگروه قبلی این کمیته بین‌المللی و به عنوان کارگروه پنجم شروع به کار خواهد کرد.

اجلاس‌های دوره‌ای کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو، هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. هدف این نشست‌ها تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های کاری این کمیته برای تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو، بحث و بررسی در مورد پروژه‌ها و پیشنهادهای جدید ارائه شده از طرف کشورهای عضو اصلی، رسیدن به اجماع جهانی در مورد موضوعات جدید کاری و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تدوین استانداردهای فناوری نانو است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با تولید نانوداروی ضدسرطان

ساخت دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش بین سطحی در کشور

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها