پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

دستیابی محققان کشور به دانش فنی تولید ماده دارویی ضدسرطان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10602
دوشنبه، ۲۴ آبان، ۱۳۹۵ | 10:01

دستیابی محققان کشور به دانش فنی تولید ماده دارویی ضدسرطان

محققان پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران موفق به بومی‌سازی و تولید ماده موثره دارویی ضد سرطان کربوپلاتین شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران مجری طرح تحقیقاتی تولید ماده موثره دارویی ضد سرطان کربوپلاتین، هدف از اجرای این طرح را دستیابی به دانش فنی و کاهش هزینه های شیمی درمانی مبتلایان به سرطان برشمرد.

دکتر ‘محبوبه اسلامی مقدم’ که به همراه تیم تحقیقاتی اش بیش از یکسال روی پروژه ساخت ماده موثره دارویی ضد سرطان کربوپلاتین کار کرده است، گفت: کربوپلاتین یا پاراپلاتین، دارویی آنتی نئوپلاستیک است که در درمان طیف وسیعی از سرطان ها همچون کارسینومای تخمدان، پستان، رحم، مثانه، ریه، بیضه و سر و گردن تجویز می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون کشورهای معدودی به دانش فنی این دارو دست یافته اند، گفت: سالانه بین ۵ تا ۸ کیلوگرم داروی ضد سرطان کربوپلاتین در ویال های ۵۰ گرمی وارد کشور می شود که قیمت هر گرم آن ۲۵۰ دلار است بنابراین تولید این دارو در داخل، مانع خروج مبالغ هنگفتی ارز از کشور خواهد شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده توسعه فرآیند های شیمیایی پژوهشگاه شیمی ادامه داد: در مرحله آزمایشگاهی موفق به تولید این دارو با یک سوم هزینه نمونه خارجی شدیم و می توان با تولید تجاری و انبوه، هزینه تمام شده محصول نهایی را بیش از این کاهش داد.

وی به نتایج موفقیت آمیز تولید ماده موثره دارویی کربوپلاتین در این طرح اشاره کرد و از ورود بخش خصوصی برای تولید تجاری آن خبر داد.

اسلامی مقدم توضیح داد: تولید تجاری این محصول دارویی در قالب یک قرارداد از سوی پژوهشگاه شیمی به بخش خصوصی واگذار شده و قرار است پس از کسب تاییدیه نهایی سازمان غذا و دارو، این داروی تزریقی به صورت ویال های ۵۰ و ۱۵۰ میلی گرمی توسط شرکت سبحان انکولوژی به بازار عرضه شود.

گفتنی است کربوپلاتین، خانواده‌ای از داروهای ضد سرطان به نام ترکیبات حاوی پلاتینوم است که تقسیم و رشد سلول های بدخیم را کند می کند و برای درمان سرطان های بدخیم استفاده می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سرپرست پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران منصوب شد

در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی انجام شد: طراحی کیت تشخیص زردی نوزادان بر تلفن هوشمند

تولید محلول ضد لغزش برای جلوگیری از لغزندگی سطوح در کشور

رونمایی از داروی ضد سرطان تولید محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها