جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

طراحی شیوه‌ای برای انتخاب اسپرم بهتر و افزایش شانس باروری توسط پژوهشگران کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10599
دوشنبه، ۲۴ آبان، ۱۳۹۵ | 09:50

طراحی شیوه‌ای برای انتخاب اسپرم بهتر و افزایش شانس باروری توسط پژوهشگران کشور

پژوهشگران کشور طی یک طرح تحقیقاتی موفق به ظراحی شیوه‌ای برای انتخاب اسپرم بهتر و افزایش شانس باروری در افراد نابارور شوند.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران  یکی از روش‌های درمان ناباروری تزریق اسپرم درون سیتوپلاسم تخمک در شرایط آزمایشگاهی است که به آن ICSI  می‌گویند.

به گفته پژوهشگران، برای انجام موفق این روش لازم است اسپرم مناسبی انتخاب شود تا قدرت بارور کردن تخمک را داشته باشد.معمولا ملاک انتخاب اسپرم شکل ظاهری مناسب و میزان تحرک آن است اما تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که انتخاب اسپرم بر اساس ویژگی‌های فیزیولوژیک می‌تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد.

پژوهشگران همچنین از ویژگی‌های فیزیولوژیک اسپرم، واکنش آکروزومی را نام می‌برند که طی آن کیسه محتوی آنزیم که در بخش جلویی سر اسپرم قرار گرفته است، محتوی آنزیمی خود را تخلیه می‌کند.

دیگر ویژگی فیزیولوژیک مهم ظرفیت‌یابی است، یعنی شرایطی که طی آن اسپرم توان بارور ساختن تخمک را کسب می‌کند و نشانه‌هایی مانند تغییر الگوی حرکتی اسپرم و سرعت یافتن آن دارد؛ اما سوالی که محققان مطرح می‌کنند آن است که چگونه می‌توان در شرایط آزمایشگاهی اسپرمی را انتخاب کرد که ظرفیت یافته است؟

دکتر نصر اصفهانی، بهاره ترکی، دکتر مرضیه  تولایی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان تحقیقی را طراحی کردند که طی آن یک ویژگی که به راحتی قابل تشخیص باشد در شرایط آزمایشگاهی برای انتخاب اسپرم ظرفیت یافته مشخص و به کار گرفته شود.

به گفته این پژوهشگران، با توجه به این که برای انجام ICSI  اسپرم را در شرایطی قرار می‌دهند که تحرک آن کاهش یابد، لازم است تا ویژگی‌های حرکتی اسپرم در محیط عادی و محیط کاهنده حرکت با هم مقایسه شود.

نتایج این آزمایش محققان کشور که در مجله بین‌المللی Andrologia به چاپ رسیده است نشان داد، اسپرم ظرفیت یافته که دارای حرکت بیشتر و  شدیدتر در شرایط عادی است، در شرایط آماده سازی برای ICSI  که تحرک آن کاهش می‌یابد، حرکت در جا یا حرکت نوع C را نشان می‌دهد.

نتایج این پژوهش می‌تواند در مراکز درمان ناباروری به انتخاب اسپرم مناسب‌تر برای ICSI  و افزایش میزان موفقیت این روش درمانی کمک کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها