- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ربات زیرآبی محققان «شریف» آماده غواصی در عملیات دریایی

ربات زیر آبی SUT برگزیده بخش دانشجویی دومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، توسط جمعی از  دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در کشور ساخته شد که تنها با سه کیلو گرم وزن به انجام نظارت بر عملیات دریایی در زیر آب می پردازد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران حسین مختاری مجری طرح پژوهشی ربات  SUT از برگزیدگان بخش ربات های زیر سطحی (دانش جویی)  دومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، با توضیحی در خصوص ربات های زیر سطحی ROV  اظهار کرد: در واقع این ربات‌ها یک وسیله نقلیه بدون سرنشین و پویشگر کنترل از راه دور است که به اپراتور این امکان را می‌دهد عملیات مورد نظر را در اعماق آب کنترل و هدایت کند. کاربرد این فناوری در زمینه بازرسی زیرآبی  است و انجام عملکردهای متنوع در اعماق آب را ممکن می‌کند. این ربات‌ها در بسیاری از ماموریت‌های زیر آب جایگزین غواص می‌شوند و خطر حوادث کار در اعماق دریا را کاهش می‌دهند.
مجری این طرح پژوهشی گفت: این ربات با همکاری دانشجویان برق، مکانیک و مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شربف در زمان اندکی ساخته شد که قابلیت نصب سنسورهای مختلف بر روی آن و همچنین امکان بازرسی و فیلم برداری به صورت زنده با استفاده از این دستگاه وجود دارد.
وی افزود: وزن کم، جابجایی آسان قابلیت نصب سنسورهای مختلف و امکان فیلم برداری از جمله مهمترین قابلیت های این ربات زیر سطحی است. همچنین این ربات میتواند به  جای غواص‌ها زیر آب برود.
بر اساس این گزارش دومین جشنواره ملی «دریا، مسیر پیشرفت» به همت ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش بنیان دریایی از ۱۷ تا ۱۹ آبان امسال در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. که  تیم SUT در بخش مسابقات دانشجویی ربات های زیر سطحی ROV مقام دوم را کسب کرد.

انتهای پیام