جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

محققان دانشگاهی یک گام تا ساخت ماده درمان ریشه دندان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10575
یکشنبه، ۲۳ آبان، ۱۳۹۵ | 12:54

محققان دانشگاهی یک گام تا ساخت ماده درمان ریشه دندان

رییس مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ساخت ماده دندانی نانوسیلر در این مرکز تحقیقاتی خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر حسین باقری با تشریح گزارش جامع سه ساله مرکز تحقیقاتی مواد دندانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این طرح پژوهشی مربوط به گروه اندوی دانشکده دندانپزشکی است که براساس آخرین زمان‌بندی‌های صورت گرفته تا پایان سال‌ جاری مجوزهای تولید آن را کسب خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر توانسته‌ایم مجوزهای تولید ماده‌‌ای برای درمان ریشه دندان را دریافت کنیم و در مراحل آخر به سرانجام رساندن این موفقیت که مربوط به گروه اندوی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه است رسیده‌ایم.

دکتر باقری اضافه کرد: با حمایت و انجام آزمون‌های کیفی محصول و کسب تاییدهای مورد نیاز، مجوز لازم از سوی یک شرکت دانش بنیان جهت تولید این ماده گرفته شده و این شرکت اکنون در پژوهشکده بوعلی دانشگاه مستقر است و به زودی این موفقیت عملیاتی و بر روی نمونه انسانی آزمایش می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات  مواد دندانی یادآور شد: براساس آخرین زمان‌بندی‌های صورت گرفته تا پایان سال‌جاری مجوزهای تولید این ماده دندانی (نانوسیلر HTND) را کسب خواهیم کرد که تولید این محصولات در داخل کشور می‌تواند نام ایران را در کنار تولیدکنندگان مواد دندانپزشکی همچون کشورهای هند و برزیل قرار دهد.

دکتر باقری از اجرای دو طرح محصول محور در حوزه دندانپزشکی اطفال نیز خبر داد و گفت: در این طرح‌ها تلاش می‌شود مواد پوشش‌دهنده پالپ و خمیرهای پالپکتومی که در پزشکی اطفال مورد استفاده قرار می‌گیرد به مرحله تولید برسد.

وی از راه‌اندازی واحد سنتز مرکز تحقیقاتی مواد دندانی خبر داد و گفت: در حوزه دیگر راه‌اندازی واحد سنتز بیومتریال (Biomaterial) مرکز را دنبال می‌کنیم و در این راستا حمایت‌های معاونت پژوهشی دانشگاه را به خوبی در کنار خود داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واحد سنتز مرکز تحقیقاتی مواد دندانی در بخشی از آزمایشگاه مرکز راه‌اندازی و تلاش داریم تا برنامه تولیدات محصول محور خود را در این واحد انجام دهیم.

رییس مرکز تحقیقاتی مواد دندانی خاطرنشان کرد: از ساخت بزاق مصنوعی، محلول‌های ایجاد پوسیدگی تا ساخت مواد سرامیکی(هیدروکسی آپاتیت با تک‌های مختلف) که دنیایی از تحقیقات به شمار می‌رود را در واحد سنتز دنبال و به سرانجام خواهیم رساند.

دکتر باقری از طراحی چسب‌های دندانی خبر داد و اظهار داشت: این توانایی بر پایه فیلترهای  هیدروسکی آپاتیت که جزو معدنی موجود در دندان و استخوان است ساخته می‌شود و در ادامه ساخت کامپوزیت‌هایی که پیش از این در خصوص خواص آن به پژوهش پرداخته بودیم را در برنامه داریم.

وی تصریح کرد: تمامی این طرح‌ها در قالب طرح‌های تحقیقاتی، پایان نامه‌ها، طرح‌های اولویت دار هدفمند معاونت پژوهشی و منابع موجود به اجرا در آمده است.

 وی در بخش دوم صحبت‌های خود به ارائه اطلاعاتی در خصوص مرکز تحقیقاتی مواد دندانی پرداخت و ابراز داشت: در این مرکز همراهی ۱۰ عضو شورای عالی در کنار فعالیت‌های تحقیقاتی ۳۸ عضو هیات علمی آموزشی و دو عضو هیات علمی پژوهشی؛ توانسته است پتانسیل پژوهشی بسیار خوبی را در اختیار ما قرار دهد.

رییس مرکز تحقیقاتی مواد دندانی به اهداف تاسیس و راه اندازی این مرکز تحقیقاتی اشاره و تصریح کرد:  جذب عضو هیات علمی از دیگر رشته‌ها در چارچوب قوانین موجود در دانشگاه از اهداف اصلی ایجاد این مرکز تحقیقاتی است تا بتوانیم به توسعه تحقیقات در رشته مواد دندانی برسیم.

دکتر باقری تاکید کرد: رشته مواد دندانی یک تخصص بین‌رشته‌ای است و محدود کردن آن در حوزه دندانپزشکی در حقیقت محدود کردن دانش گسترده مواد دندانی به شمار می‌رود که در صورت ناتوانی ما در ایجاد همکاری‌های بین‌رشته‌ای، پتانسیل زیادی از دانش و علم در این تخصص را از دست داده‌ایم.

رییس مرکز تحقیقاتی مواد دندانی ادامه داد: با پیگیری‌های در دست انجام، امیدواریم از نیروهای متخصص غیر دندانپزشک به صورت عضو هیات علمی پژوهشی، دانشجویان PHD پژوهشی، محققان آزاد و طراح پژوهشی جذب نیرو داشته و در واقع با امکانات این مرکز بتوانیم دانش این افراد را جهت توسعه علم در اختیار مرکز قرار دهیم.

دکتر باقری در بخش دیگری از این گزارش دستیابی به تحقیقات محصول محور را خروجی مورد نظر خود در این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد و اظهار داشت: ما باید بتوانیم پس از انجام یک سلسله تحقیقات منسجم؛ موفق به تولید محصول شویم و تنها به تولید مقاله و تحقیق اکتفا نخواهیم کرد.

وی مطرح کرد: برخی فعالیت‌ها در این مرکز تحقیقاتی مربوط به دانشجویان و طرح‌های تحقیقاتی این قشر از دانشگاه است که البته اساتید در حوزه مواد دندانی در کنار رزیدنت‌ها و دانشجویان، جهت به ثمر نشستن این طرح‌ها تلاش می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقاتی مواد دندانی متذکر شد: در واقع در مرکز تحقیقاتی مواد دندانی با دو دسته تحقیقات روبه رو هستیم، دسته اول مربوط به شناسایی موادی است که در بازار در حال استفاده مداوم در کلینیک‌ها است که شناسایی خواص و اعمال تغییرات در این مواد مورد توجه است.

دکتر باقری ادامه داد: شناخت تکنیک‌های درمانی و چگونگی به کار بردن این مواد در داخل دندان نیز درخصوص موادی که در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در این دسته از تحقیقات جای می‌گیرند.

وی تمرکز عمده مرکز تحقیقاتی مواد دندانی را متوجه دسته دوم تحقیقات دانست و خاطرنشان کرد: در این دسته که نگاه توسعه‌ای مرکز تحقیقاتی را نیز در بر گرفته است؛ عمده تمرکز و تلاش ما در خصوص آن دسته از مواد دندانی است که ساخت آنها مدنظر می‌باشد.

رییس مرکز تحقیقات مواد دندانی بیان کرد: سیاست کشور در حال حاضر از منظر اقتصادی بر اقتصاد مقاومتی بنا گذاشته شده و از نگاه اشتغال نیز براساس تاکیدات ریاست جمهوری بیکاری افراد تحصیلکرده و دارای علم و دانش تبدیل به معضلی برای کشور شده است.

دکتر باقری تصریح کرد: مشکلی که امروز وجود دارد و ما در این مرکز تحقیقاتی در اندازه وسع خود تلاش در از بین بردن آن داریم آموزش و ایجاد مهارت و توانایی استفاده از دانش کسب شده در میان افراد تحصیلکرده در رشته دندانپزشکی است.

وی یکی از رسالت‌های تاسیس مراکز تحقیقاتی مواد دندانی را علاوه بر جذب عضو هیات علمی، شناسایی نیروهای آزاد و متخصص این رشته عنوان کرد و گفت: این افراد را با توجه به نداشتن قالب سازمانی مشخص و رها بودن پس از فارغ‌التحصیلی، می‌توان به خوبی جذب مراکز تحقیقاتی کرد و به ایجاد تیم‌های تحقیقاتی بسیار خوب با ارائه ایده و آموزش ایده‌پروری پرداخت.

رییس مرکز تحقیقات مواد دندانی تاکید کرد: باید در مراکز تحقیقاتی محصول را جایگزین مقالات کرد و مقالات را صرفا جهت کسب امتیاز انتشار نداد؛ البته این کار بسیار سختی است و نیاز به شناسایی نیاز کشور و انجام تحقیقات و تلاش بسیار دارد.

دکتر باقری آینده بسیار روشنی برای این مرکز تحقیقات متصور شد و ابراز داشت: باید هیات علمی در این گونه مراکز بر روی ایده‌هایی کار کنند که منتج به تولید محصول شود و صرفا انجام تحقیق برای انجام تحقیق نبوده و در چارچوب سیاست‌های دانشگاه و نیاز کشور باشد.

وی  تاکید کرد: امروز نیاز اصلی کشور ما در حوزه بهداشت دهان و دندان بحث پیشگیری و ارتقای آگاهی مردم جهت حفظ بهداشت دهان و دندان است و اگر بتوانیم محصولاتی را تولید کنیم که در مرحله پیشگیری بتواند بهداشت مردم را ارتقا دهد بسیار موفق بوده‌ایم.

رییس مرکز تحقیقات مواد دندانی گفت: مشکل دندان با یک پوسیدگی کوچک آغاز می‌شود و در ادامه این پوسیدگی ترمیم شده به درمان ریشه، روکشی، کشیدن و در نهات ایمپلنت‌گذاری ختم می‌شود.

دکتر باقری نگاه سوددهی در زمینه بهداشت دهان و دندان را نادرست دانست و بیان داشت: من به عنوان فردی که مسؤولیت بار پیشگیری از مشکلات حوزه دهان و دندان را برعهده دارم؛  حمایت خود را از طرح‌ها بیشتر خواهم داشت (دهان شویه‌ها، خمیردندان‌ها)  که بر اصل پیشگیری استوار است.

وی رسالت مراکز تحقیقاتی را جذب بودجه از خارج دانشگاه عنوان کرد و ابراز داشت: ما اگر بتوانیم در مرکز خود تولید محصول کرده و شرکت‌های سرمایه گذار را جهت رسیدن به سود دهی با دانشگاه آشنا کنیم موفقیت بزرگی را کسب کرده‌ایم.

رییس مرکز تحقیقات مواد دندانی شناساندن مراکز تحقیقاتی به شرکت‌های سرمایه‌گذار را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم  با این نگاه و توانایی‌هایی که در میان همکاران وجود دارد بتوانیم دانش خود را کاربردی و به تولید ثروت در مسیر اجرای طرح‌های پژوهشی موفق نائل شویم.

دکتر باقری رسالت مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را شناخت، ارزیابی و ساخت بیومتریال مواد دندانی عنوان کرد و گفت: بیشترین درمان‌ها و حیطه‌های دندانپزشکی با مواد دندانی درگیر است و به همین دلیل این حوزه را نمی‌توان از دندانپزشکی جدا کرد.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از رسالت‌های این مرکز بهینه‌سازی مواد موجود یا تولید مواد جدید است زیرا صرف مقایسه مواد تولیدی خارجی موجود در بازار در مقالات؛ هیچ سودی در داخل کشور ایجاد نمی‌شود و ذی‌نفع تنها تولیدکننده خارجی است.

رییس مرکز تحقیقاتی مواد دندانی اقتصاد مقاومتی و ایجاد شغل برای دانشجویان تحصیلکرده در این مرکز را دارای اهمیت عنوان کرد و در پایان بیان داشت: باید به سمت تولید دانش محصول محور حرکت کرد و در این میان حوزه‌های بین‌رشته‌ای بسیار موفق‌تر خواهند بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

درمان شایع ترین عفونت دندانی تمایز سلول های بنیادی استخراج شده از پایه دندان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

از دست دادن دندان ها، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را افزایش می دهد

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها