جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

توقف رشد تومورهای سرطانی با یک فناوری جدید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10533
یکشنبه، ۲۳ آبان، ۱۳۹۵ | 08:12

توقف رشد تومورهای سرطانی با یک فناوری جدید

محققان با استفاده از فناوری‌نانو و پوشش‌دهی بخشی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن موفق شدند تا حدودی مانع گسترش سرطان پستان در موش‌های آزمایشگاهی شوند.

 به گزارش دیده‌بان علم ایران اخیرا فناوری جدید محققان از نانوذرات به‌عنوان ابزاری برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده کرده است. توسعه این فناوری می‌تواند منجر به ارائه سلاحی کارا برای مقابله با سرطان شود.
محققان این فناوری را روی موش‌های آزمایشگاهی آزمایش کرده‌اند و در نهایت نشان دادند که از این روش می‌توان برای توقف توسعه سرطان پستان در موش‌ها استفاده کرد.
نسل جدید روش‌های درمان سرطان که امروزه در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، از سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کند تا علیه تومور وارد عمل شود. یکی از این فناوری‌ها، ابزار اصلاح ژن موسوم به CRISPR است. اما فناوری‌ نانو روشی متفاوت ارائه می‌کند. در این روش سلول‌های سرطانی کاملاً از بین می‌روند.
سلول‌های ایمنی که در روش‌های رایج مورد استفاده قرار می‌گیرند، گاهی موجب بسط سلول‌های سرطانی می‌شوند. این سلول‌ها موجب تشکیل دام‌های بین سلولی موسوم به NETs می‌شوند که به سیستم ایمنی برای مقابله با باکتری‌ها کمک می‌کند. اما همین NETs می‌تواند به سلول‌های سرطانی کمک کند تا سریع‌تر پخش شوند.
در این روش جدید، محققان اقدام به ارائه نانوذراتی پوشیده از آنزیمی خاص کردند که سلول‌های سرطانی را پش از  آن‌ که پخش و تکثیر شوند، از بین می‌برد.
محققان این روش را روی ۹ موش مبتلا به سرطان پستان مورد استفاده قرار دادند. نتایج نشان داد که از میان  آن‌ها موش‌هایی که نانوذرات مورد نظر محققان را استفاده کرده بودند، هیچ علامتی مبنی بر گسترش سرطان نشان ندادند. اما تمام موش‌های کنترل دچار تشدید سرطان شدند. این نتایج کاملاً ایده‌آل نیست، اما برای توسعه بیشتر کار، قابل توجه است.
سؤال مهمی که هنوز وجود دارد این است که این روش روی انسان چقدر اثربخش خواهد بود و آیا موجب آسیب‌پذیر شدن بیماران نخواهد شد؟
‌این پروژه توسط محققان دانشگاه استون بروک، مؤسسه سرطان دانا فاربر و آزمایشگاه کولد اسپرینگ هاربر انجام شده و در نشریه Science به چاپ رسیده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با تولید نانوداروی ضدسرطان

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها