سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تکرار بدیهیات در بیانیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها با شعار «توسعه علم و فناوری، کلید اقتصاد مقاومتی»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1041
یکشنبه، ۱۶ خرداد، ۱۳۹۵ | 08:12

تکرار بدیهیات در بیانیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها با شعار «توسعه علم و فناوری، کلید اقتصاد مقاومتی»

هشتاد و پنجمین اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با شعار” توسعه علم و فناوری ، کلید اقتصاد مقاومتی” روز سه‌شنبه یازدهم خرداد ۱۳۹۵ در دانشگاه علامه طباطبائی به کار خود پایان دا؛ اما بندهای بیانیه پایانی این اجلاس نشان می‌دهد که برنامه و راهبرد مشخصی برای توسعه علم و فناوری به عنوان کلید اقتصاد مقاومتی ارائه و پیشنهاد نشده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این نشست که با تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام پانزده خرداد آغاز شد، مباحثی همچون اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان ، ساماندهی آموزش عالی مبتنی بر آمایش، تنوع بخشی به منابع اعتباری، دیپلماسی علم و فناوري ، اسلامی شدن دانشگاه ها و ضرورت تحول دانشگاه ها به دانشگاه کار آفرین، مورد بررسی قرار و بندهایی نیز در قالب بیانیه اجلاس مورد تاکید قرار گرفت .

شركت كنندگان در اين اجلاس با اعلام لزوم تجاری شدن دانش در کشور ، بر ضرورت تغییر رویکرد به نظام علم و فناوری برای پرهيز از ایجاد و گسترش نهاد های موازی و جلوگيري از تداخل امور، به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر تاکید كردند.

روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، تحول دانشگاه های موجود به دانشگاه هاي نسل سوم و کار آفرین را از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان و تاكيد كردند دانشگاه کار آفرین ناگزیر از ایجاد کار و کسب و درآمد است که این مهم از طریق اصلاح برنامه ها و رشد و بروز قابلیت های منابع انسانی موجود در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي ممكن مي شود .

همچنين شركت كنندگان کار آفرینی را به مفهوم خلاقیت ، نوآوری، بهره برداری بهینه از منابع و بویژه منابع انسانی ، خلق ارزش های مادی، اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی دانستند و نقش مدیریت در دانشگاه کارآفرین، آشکار سازی و آزاد سازی حجم عظیم قابلیت ها و استعداد های پنهان انسانی را مهم ارزيابي كردند.

روسای دانشگاه‌ها در ادامه با در نظر گرفتن تصويب طرح آمايش آموزش عالي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، ساماندهی و كيفيت بخشي به آموزش عالی را از امور مهم عنوان و بر توسعه تعاملات و همکاری های علمی بین المللی در دوران پسا برجام كه با اقبال کشور های مختلف منطقه و کشور های اروپایی روبرو شده است ، تاكيد و توسعه همكاري هاي علمي بين المللي را در تامین منابع مالی مورد نیاز دانشگاه ها سازنده و کار گشا ارزيابي کرده و آن را در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان كشور مهم دانسته‌اند.

شركت كنندگان در این ا جلاس به مبنا قرار گرفتن سند دانشگاه اسلامی به عنوان سندی بالادستی برای اداره دانشگاه ها تاكيد کرده و اين سند را در رشد مشارکت و افزایش نقش آفرینی دانشگاهیان در مسیر اعتلا و پیشرفت اجتماعی و فرهنگی کشور، توسعه کانون های فرهنگی و اجتماعی، توسعه پژوهش های قرآنی ، حاکمیت فرهنگ اسلامی و ترویج سیره ائمه اطهار مهم ارزيابي کردند.

روسای دانشگاه‌ها با تاكيد مجدد بر نقش آموزش عالي در اقتصاد مقاومتي و اقتصاد دانش بنيان ، اصلاح ساختار دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در اين راستا را خواستار شدند .

شركت كنندگان با قدر داني از ریيس جمهور براي دستور رسيدگي به مشكلات مالي دانشگاه ها و تشكر از معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به خاطر حضور در اجلاس ، استماع ديدگاه ها و دغدغه هاي شركت كنندگان و وعده اقدام عاجل براي رفع نگراني مديران دانشگاه ها ،حمايت بيش از پيش سازمان مديريت و برنامه ريزيكشور از آموزش عالي را خواستار شدند .

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در نخستین گردهمایی آینده پژوهان آموزش عالی مطرح می شود: آموزش عالی آینده را چگونه تصور می کنید؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران: تنها حدود یک درصد اعضای هیات علمی در بین‌المللی شدن آموزش عالی کشور نقش دارند

حباب آموزش عالی!!/منصوری: تعداد دانش‌آموختگان دکتری ایران به نسبت جمعیت، دو برابر آمریکاست!

دانشگاه استنفورد منتشر کرد: معجزه رشد علمی ایران طی دو دهه با بودجه ناچیز تحقیقات؟!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها