- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

«صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه» شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی می‌شوند

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار است هفته جاری، از ۵ «صندوق‌ سرمایه‌گذاری جسورانه» ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس، رونمایی کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، ابن خبر را علیرضا دلیری ، معاون توسعه مدیریت و منابع معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام کرده است. وی با بیان اینکه در راستای ارتباط مجموعه شرکت‌های دانش بنیان با بازار سرمایه، توافق‌هایی با سازمان بورس و فرا بورس انجام شده است، اظهار کرد: از این طریق در نظر داریم علاوه بر بحث سرمایه گذاری شرکت‌های دانش بنیان در بورس حضور این شرکت‌ها به عنوان شرکت‌های سهامی در فضای بورس را شاهد باشیم؛ بنابراین این توافقات منجر شد تا در کنار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس صندوق‌های جسورانه در این حوزه نیز راه‌اندازی شوند.

دلیری اظهار کرد: تا زمانی که این صندوق‌ها در حوزه‌هایی با ریسک بالا سرمایه‌گذاری کنند، در حال حاضر تعداد زیادی صندوق سرمایه گذاری در بورس فعال هستند که در حوزه‌های تولیدی سرمایه گذاری می‌کنند اما به علت نیاز کشور و شرکت‌های دانش بنیان این صندوق‌های تخصصی خاص در حوزه ریسک پذیر تاسیس می‌شوند.

تقاضای ۱۲ مجموعه اقتصادی

وی با اشاره به اینکه راه اندازی این صندوق‌ها در شورای عالی بورس مصوب شده است، گفت: هفته جاری نخستین صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور رونمایی خواهند شد.

دلیری با بیان اینکه بیش از ۱۲ مجموعه اقتصادی تقاضای خود را برای داشتن این صندوق‌ها ارسال کرده‌اند و این تقاضاها با سرعت در حال افزایش است تصریح کرد: بعد از این ، شرایط برای سایر صندوق‌های متقاضی فعالیت در این حوزه فراهم می‌شود. البته بر اساس توافقاتی که با سازمان بورس انجام دادیم این صندوق‌ها بستر مناسب‌تری در مقایسه با سایر صندوق‌ها خواهند داشت و تحت حمایت معاونت علمی قرار خواهند گرفت.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همچنین گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ شرکت دانش بنیان مشغول فعالیت و تولید هستند اما تولید توسعه یافته برای آنها زمانی است که شرکت‌ها بستر و شرایط بورس را اعمال کنند. در واقع شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند شرایطی همچون سود دهی زیاد و حجم فروش بالا را دارا هستند پس باید این شرایط را در سایر شرکت‌ها ایجاد کرد.

راه‌اندازی تابلوی شرکت‌های دانش بنیان در بورس

دلیری با بیان اینکه قصد داریم تابلویی با عنوان شرکت‌های دانش بنیان را در بورس راه اندازی کنیم ادامه داد: در حال حاضر تعداد بسیار کمی از شرکت‌های دانش بنیان عضو بورس هستند در حالی که تعداد زیادی از آنها شرایط بورس را دارند. بنابراین برای ایجاد ارتباط و حضور شرکت‌ها در بورس که اعتبار و تامین مالی برای آنها را منجر می‌شود توافق با سازمان بورس و شرکت فرابورس برای راه اندازی این تابلو انجام شده است.

وی با بیان اینکه دوره‌ای به منظور معرفی شرایط ورود به بورس برای شرکت‌های بزرگ که فروش بالای ۵۰ میلیارد داشتند برگزار شد گفت: علاوه بر این در این دوره شرکت‌های موفق که هم اکنون در بورس هستند نیز حاضر بودند تا تجربیات خود را منتقل کنند، شرایط برای حضور تعداد زیادی از شرکت‌ها در بورس فراهم است اما عدم اطلاعات و آموزش‌های لازم مانع از حضور آنها در بورس می‌شود.

شروط تسهیل کننده بورس برای شرکت های دانش بنیان

دلیری در ادامه اظهار کرد: سازمان بورس در نظر دارد شروط تسهیل کننده‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان قرار دهد بنابراین در مراسم راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه تفاهم نامه‌ای با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور بین معاونت توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و سازمان بورس برای ایجاد این تابلو امضا خواهد شد تا وظایفی برای هر مجموعه مشخص شود و در قالب آن و در زمان مشخص شده حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس تسهیل شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه برای این اتفاق بحث اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد گفت: در تفاهمنامه نیز به این نکته اشاره شده است تا با فعالیت مشترکی که برای شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود ترغیب به ارتقاء شرایط خود شوند تا به بازار محوری و شرایطی که بورس تامین مالی آنها است روی آورند تا در کشور شرایط شرکت‌ها را از بانک محوری به بازار محوری تغییر دهیم و این بستر را با ورود شرکت ها به بازار بورس فراهم کنیم.

انتهای پیام