پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

مطالعه اثر بالاروي و روگذري امواج مرتفع بر سازه هاي ساحلي

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1028
یکشنبه، ۱۶ خرداد، ۱۳۹۵ | 11:22

مطالعه اثر بالاروي و روگذري امواج مرتفع بر سازه هاي ساحلي

محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی با مطالعه عددي اثر بالاروي و روگذري امواج مرتفع بر سازه هاي ساحلي، این پدیده را از ديدگاه مخاطرات ساحلي بررسی کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران در اين طرح پژوهشي که به همت دكتر فاطمه حاجي وليئي، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی اجرا شده پس از بررسي و انتخاب بين نرم افزارهاي موجود، نـرم افـزار TELEMAC جهـت شبيه سازي و مطالعه بالاروي و روگذري امواج مرتفع در شرايط توفاني انتخاب شد. چيـدمان ايـن نـرم افزار كه داراي قابليت هاي گوناگوني است به صورت خاص بـراي شـبيه سـازي توليـد امـواج، فرآينـدهاي ساحلي و بالاروي و روگذري موج بر روي سازه هاي ساحلي تنظيم شد.

جهت اطمينان از صحت عملكرد اين مدل نتايج اين مدل با نتايج آزمايش فيزيكي براي بالاروي موج منفـرد بر روي ساحل شيبدار و روگذري از روي ديوار ساحلي مقايسه شد كه تطابق مناسبي بين نتايج مـدل و آزمايش نشان داد. سپس از اين مدل جهت شبيه سازي برخورد امواج ناشي از توفان موسوم به گونو كه در سال ۱۳۸۶ رخ داد و به سواحل جنوب شرقي ايران نيز رسيد به ساحل و موج شكن هاي بندر رمين اسـتفاده شد.

مقايسه كيفي نتايج حاصل از اين مدلسازي با فيلمها و تصاوير تهيه شده از طـرف اداره شـيلات نشـان داد كه مدل TELEMAC3D توانسته است بالاروي و روگذري امواج بر روي موج شكن هاي بندر رمـين را به خوبي شبيه سازي کند.

چينش آماده شده از مدل TELEMAC3D در طرح پژوهشي حاضر با صرف زماني انـدك قابليـت اسـتفاده جهت مدلسازي برخورد امواج مرتفع با سواحل و سازه هاي ساحلي را دارد و مي توان از آن جهت بـازبيني طراحي موج شكنها در شرايط توفاني استفاده کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تالیف یک فصل از کتاب بین المللی مرجع علوم دریایی توسط استاد ایرانی

ماده‌ای که از خطرات امواج موبایل جلوگیری می‌کند

مراکز تحقیقات دریایی در کشور توسعه می‌یابند

بهره‌برداری پایدار از دریاها و اقیانوس‌ها بدون پژوهش‌های علمی امکانپذیر نیست

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها