شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

گلشنی: تمام استانداردهای علم‌سنجی ما مصنوعی هستند/مهندسی در غرب انتخاب ششم و در ایران اول است!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10266
چهارشنبه، ۱۲ آبان، ۱۳۹۵ | 13:50

گلشنی: تمام استانداردهای علم‌سنجی ما مصنوعی هستند/مهندسی در غرب انتخاب ششم و در ایران اول است!

فیزیکدان مطرح کشور با انتقاد از «نزدیک‌بینی سیاستمداران در نگرش به تحقیقات مهم علوم پایه» گفت: تمام استانداردهای علم‌سنجی ما مصنوعی هستند.

به  گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف در دومین نشست باشگاه فیزیک یزد که با موضوع “چرا فیزیک برای کشور ما مهم است و برای شکوفائی آن چه باید کرد؟” همچنین با اشاره به بررسی جایگاه علوم پایه در جهان و در کشورهای جهان سوم گفت: علوم پایه در جهان از این جهت مدنظر هستند که مقدمه‌ای است برای تکنولوژی بوده و متاسفانه به ذات مطرح نبوده است.

وی اظهار کرد: شاید بتوان تکنولوژی را بدون علم مقداری فراگرفت اما بسیاری از تکنولوژی‌های مهم مبتنی بر علم هستند.

دکتر گلشنی در بخش دیگری از سخنان خود به پدیده NMR در دهه ۴۰ میلادی، کشف ترانزیستور در ۱۹۴۷، کشف فیزیک هسته‌ای در اوایل قرن بیستم توسط رادرفورد، راه‌اندازی اینترنت در مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا در سرن برای ارتباط بین دو دانشکده و کشف نظریه ماتریس‌ها در ریاضیات اشاره کرد و افزود: این ها مثال‌هایی هستند از علومی که طی تحقیقات محض کشف شدند اما بعدها در تکنولوژی و زندگی مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: مثال‌هایی از این دست بسیار زیاد است اما متاسفانه این مطلب برای سیاستمداران ما که بسیار نزدیک بین هستند و بلافاصله می‌خواهند محصول یک چیز را ببینند محسوس نیست که اگر محسوس بود به علوم پایه و از جمله فیزیک که مادر علوم پایه است اهمیت بیشتری داده می‌شد.

دکتر گلشنی اظهار کرد: تمام تصمیمات ما موضعی و استانداردهای علم‌سنجی ما مصنوعی هستند، یک چیزهایی از خارج استعمارگونه به ما تحمیل می‌کنند و ناگهان می‌شود استاندارد سنجش علمی استادان، دانشجویان و غیره .

وی با انتقاد از تحقیقاتی که درحال حاضر انجام می‌شود گفت: متاسفانه امروزه در تحقیقات دو مورد نوآوری و رفع نیازهای ملی دنبال نمی‌شود. در غرب مهندسی در رتبه ششم انتخاب است اما در کشور ما انتخاب اول است، لازم هم هست باید هم بروند اما نه اینکه بهترین مغزها بروند سراغ این مورد و از منشا نوآوری غفلت کنند.

وی با نقل عبارتی از برنده جایزه فیلد در ریاضیات که می‌گوید “چیزی که برای پیشرفت فیزیک مهم است حضور افراد قهرمانی است که ایده‌های رایج را دنبال نکنند، سنت را بشکنند و مدل‌های متفاوتی تعبیه کنند و آن‌هایی که قدرت علمی دارند سراغ نوآوری بروند” افزود: متاسفانه محیط ما از همه اینها غافل است و مقاله دادن باعث عدم نوآوری می‌شود.

گفتنی است باشگاه فیزیک یزد زیر نظر انجمن فیزیک ایران فعالیت می‌کند و با همکاری استادان دانشکده فیزیک و دبیران فیزیک یزد برای ترویج علم به زبان ساده تشکیل شده است.

این باشگاه سلسله نشست‌هایی را در ماه برگزار می‌کند که شامل سخنرانی علمی، طرح سوال برای شرکت‌کنندگان و گفتگوی علمی بین شرکت‌کنندگان است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه کشور در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند

گردهمایی سرمایه‌گذاران حوزه فناوری و نوآوری در رویداد بین‌المللی«فینوتکس»

برنامه بنیاد ملی نخبگان برای توسعه علوم پایه با حمایت از ۵۰ پژوهشگر برگزیده پسادکتری

چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران برگزار می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها