جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نجات کودکان از کم خونی با ماهی‌های فلزی!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10206
شنبه، ۶ آذر، ۱۳۹۵ | 11:55

نجات کودکان از کم خونی با ماهی‌های فلزی!

یک دانشمند کانادایی در تلاش است تا با جایگزین کردن قرص های آهن با یک ماهی چدنی به کاهش کم خونی در دنیا کمک کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در حال حاضر صدها میلیون نفر در جهان از کم خونی رنج می برند. عارضه ای که قدرت جذب آهن توسط سلول های قرمز خون را کاهش می دهد و بیماران ناگریز از مصرف قرص های مکمل آهن می‌شوند.

ماهی آهنی نجات بخش توسط گاوین آرمسترانگ، دانشجوی ۲۹ ساله دانشگاه گوئلف کانادا، ساخته شده است. ایده او برگرفته از تحقیقات کریس چارلز، محقق دیگری از این دانشگاه است که ماهی چدنی ای را ساخت که وقتی در آب جوش قرار بگیرد مقادیر جزیی آهن را می پراکند. بعد از این که چارلز پی تحصیلاتش در زمینه پزشکی رفت، آرمسترانگ ایده او را پروراند و توانست مقدار آهنی را که از این ماهی جدا می شود افزایش داده و به ۷۵ درصد نیاز روزانه برساند. برای این کار این ماهی باید به همراه لیمو ترش در آب در حال جوش قرار بگیرد. مقدار اسید باعث می شود که آهن مورد نیاز جذب آب شود. این تلاش ها باعث شد که آرمسترانگ اخیرا جایزه «بهترین ها برای جهان» را دریافت کند.

ایده استفاده از شکل ماهی از فرهنگ کامبوجی می آید که در آن ماهی سمبل امید و شانس است. کامبوج به علت رژیم غذایی کم آهن، دارای میزان بالایی از کم خونی است. و آرمسترانگ هم تحقیقات رساله دکتری اش را در آن کشور انجام داده است.

این قرص هم اکنون در بومانویل و پونای هند تولید و در کارگاه‌های محلی در کامبوج بسته بندی می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

اصلاح نژاد ماهی کپور با همکاری محققان مجارستانی

کشف و ثبت جهانی چهار گونه جدید ماهی در حوضه های مشترک با ترکیه

تولید برنج تراریخته غنی از آهن و روی در سوییس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها