جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پدر علم سم‌شناسی ایران تقدیر شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10129
سه شنبه، ۱۱ آبان، ۱۳۹۵ | 10:29

پدر علم سم‌شناسی ایران تقدیر شد

مراسم «نکوداشت پروفسور مهدی بلالی‌مود، پدر علم سم‌شناسی ایران» در بیرجند خراسان‌جنوبی برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران در این مراسم که همزمان با هفته بین‌المللی سم‌شناسی و با حضور استاندار خراسان‌جنوبی، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان، رئیس بنیاد نخبگان استان و جمعی از مسؤولان استانی، سرآمدان و مستعدان‌برتر در بیرجند برگزار شد ، سید علی‌اکبر پرویزی، استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به نقش و جایگاه علمی پروفسور بلالی‌مود در جامعه علمی، او را یکی از مفاخر استان نامید.

پرویزی با اشاره به لزوم پاسداشت مقام و جایگاه علمی و اخلاقی بزرگان استان، همکاری همه‌ ی نهادهای درون‌ استانی بویژه اداره‌کل ارشاد و فرهنگ‌اسلامی با برنامه‌های فرهنگی بنیاد نخبگان استان را خواستار شد

در ادامه، آریا الستی، معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان ضمن تعریف نخبگی از نگاه سند راهبردی کشور در امور نخبگان، پروفسور بلالی‌مود را نمونه بارز فرد «نخبه» دانست و گفت: وی علاوه بر شاخصه‌های علمی، به لحاظ اخلاقی نیز الگویی مناسب برای جامعه‌علمی است.

وی به خدمات ارزنده استاد بلالی‌مود در دوران دفاع‌مقدس اشاره کرد و افزود: اقدامات و فعالیت‌های کم‌بدیل پروفسور بلالی‌مود در دوران جنگ‌تحمیلی و خدمات او به رزمندگان، وی را به چهره‌ای اثرگذار در راه اعتلای کشور اسلامی ایران تبدیل کرده است.

الستی با اشاره به جایگاه علمی دکتر بلالی‌مود، ارتقاء مرزهای دانش بومی را یکی از دستاوردهای این استاد برجسته دانست و اظهار داشت: تلاش‌های این شخصیت علمی و اخلاقی نام ایران و نام خراسان‌جنوبی را در مجامع‌علمی جهان پرآوازه‌تر کرده است.

احمدی‌زاده، رئیس بنیاد خراسان‌جنوبی نیز در بخش دیگری از این مراسم، پروفسور بلالی‌مود را برند جامعه‌علمی استان نامید و گفت: معرفی چهره‌های شاخص و برجسته علمی و الگوسازی از ایشان برای جوانان خاصه مستعدان‌برتر مهمترین رسالت همایش‌های تجلیل و تکریم از نخبگان، سرآمدان و دانشمندان بومی است.

وی ضمن تأکید بر لزوم تجلیل و تکریم از مقام شامخ علمی و خدمات ارزنده سرآمدان استانی، از ادامه برگزاری این همایش‌ها در سال آینده خبر داد.

در ادامه نظر افضلی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت بالای استان خراسان‌جنوبی در تربیت و پرورش سرآمدان علمی، گفت: شهر مود زادگاه سه‌تن از بزرگان و مفاخر علمی ایران است. استاد اسدالله‌ آزاد؛ پدر علم کتابداری، استاد کاظم معتمد‌نژاد؛ پدر علم نوین ارتباطات و استاد سید مهدی بلالی‌مود؛ و پدرعلم سم شناسی هر سه در این شهر متولد شده‌اند که این مهم نشان از ظرفیت بالای استان در نخبه‌پروری دارد.

نماینده مردم نهبندان‌وسربیشه در مجلس نیز با تأکید بر لزوم تبدیل علم به تخصص‌کاربردی، افزود: این مهم باید الگویی برای همه دانشگاهیان خاصه مستعدان‌برتر باشد.

دکتر کاظم قائمی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند نیز در ادامه با قدردانی از زحمات پرفسور مهدی بلالی‌مود، وی را یکی از بنیان‌گذاران دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند دانست و گفت: ارتقاء سطح علمی این دانشگاه تا حد بسیاری مرهون خدمات ارزنده این استاد برجسته است.

دکتر امید سبزواری، رئیس انجمن علمی سم‌شناسی ایران با اشاره به لزوم تربیت شاگردان برجسته، این مهم را یکی از شاخص‌های نخبگان برشمرد و رده نخست ایران در جایگاه علمی سم‌شناسی جهان را مرهون زحمات ارزنده پروفسور بلالی‌مود و شاگردان او دانست.

در ادامه پرفسور مهدی بلالی‌مود، پدر سم‌شناسی ایران، خانواده را یکی از ارکان اصلی موفقیت دانست و گفت: بدون حمایت و پشتیبانی خانواده هرگز نمی‌توانستم به نقطه‌کنونی برسم.

در این مراسم همچنین از تمبر پدرعلم سم‌شناسی ایران رونمایی شد و به نمایندگی از جامعه جانبازان شیمیایی، دکتر حسنی، رئیس دانشگاه آزاد بیرجند از استاد بلالی‌مود تقدیر کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

براساس آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی صورت گرفت: اختصاص ۲۰ درصد ظرفیت استخدامی دستگاه ها و جذب اعضای هیئت علمی به نخبگان

فراخوان دوره‌های مشترک پسادکتری علوم پایه بنیاد ملی نخبگان و انجمن‌های علمی تمدید شد

برنامه بنیاد ملی نخبگان برای توسعه علوم پایه با حمایت از ۵۰ پژوهشگر برگزیده پسادکتری

کلیات طرح تأمین مسکن نخبگان تصویب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها