سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

سامانه الکترونیکی پایش آب در مزرعه ساخته شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10106
دوشنبه، ۱۰ آبان، ۱۳۹۵ | 15:11

سامانه الکترونیکی پایش آب در مزرعه ساخته شد

سامانه الکترونیکی پایش نفوذ آب و تعیین زمان پیشروی آب در مزارع کشاورزی و توسعه چمن مقاوم به خشکی و شوری در کشور ساخته شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به گفته سازندگان، سامانه الکترونیکی پایش نفوذ آب که با حمایت ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست ساخته شده، قادر است زمان‌های پیشروی و پسروی جریان آب در یک مزرعه را با سهولت و اطمینان بیشتری نسبت به روش‌های پیشین اندازه‌گیری کند.

سامانه یادشده که با نام تجاری SMART شناخته می‌شود، متشکل از چندین حسگر و یک سیستم کنترل مرکزی است که با نصب مجموعه حسگرها در نقاط مختلف یک کرت/نوار/شیار آبیاری، می‌تواند زمان‌های پیشروی و پس‌روی آب در هر نقطه را ثبت کرده و از طریق سیستم بی‌سیم به دستگاه کنترل مرکزی و سپس کامپیوتر انتقال دهد.

داده‌های یادشده در ترسیم منحنی‌های پیشروی و پسروی آب در مزرعه کاربرد دارند. این منحنی‌ها به تعیین ضرایب معادلات نفوذ آب در خاک به عنوان مهم‌ترین خصوصیت خاک هر مزرعه می‌انجامند.

تعیین نفوذپذیری خاک در شرایط واقعی حاکم بر مزرعه می‌تواند نقطه‌ عطف بهینه‌سازی سامانه‌های آبیاری سطحی تلقی شده و در بهینه‌سازی زمان قطع جریان آب، دبی ورودی به کرت و تعیین ابعاد مناسب کرت‌ها به کار رود.

نتایج اولیه به‌دست‌آمده از این طرح در ترسیم منحنی‌های پیشروی و پسروی آب در مزرعه، نشان می‌دهد که این وسیله در کاهش نیروی انسانی و تخصص‌های درگیر در امر اندازه‌گیری‌های مزرعه‌ای تاثیرگذار است و به همین دلیل، می‌تواند در تهیه منحنی‌های مذکور در انواع خاک‌ها و شرایط مختلف مزرعه‌ای تسهیل ایجاد کند.

همچنین مقایسه اعداد و ارقام به‌دست‌آمده توسط SMART با روش‌های دستی (کرنومتر) نشان می‌دهد که این وسیله به‌ویژه در فاز پیشروی آب، از دقت بسیار بالا و قابل قبولی برخوردار است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های دستی باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش هدررفت آب و خاک با پسماند شالیزارها/مقاله محقق ایرانی، مقاله برتر انجمن علوم خاک آمریکا شد

در دانشگاه ارومیه اجرا شد: پهنه‌‌بندی نفوذ آب به خاك هاي متاثر از نمك پيرامون درياچه اروميه

بهبود تصفیه‌ آب و فاضلاب با جاذب نانویی ساخت محققان دانشگاهی

شناسایی ارقام مناسب سبزی و صیفی گلخانه ای در مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها