پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

بزرگترین تلسکوپ ایران در رصدخانه دانشگاه تبریز راه‌انداري شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10069
دوشنبه، ۱۰ آبان، ۱۳۹۵ | 11:56

بزرگترین تلسکوپ ایران در رصدخانه دانشگاه تبریز راه‌انداري شد

تلسکوپ۲۴ اینچی دانشگاه تبریز که در حال حاضر بزرگ ترین تلسکوپ ایران است راه اندازي شد.

 به گزارش دیده بان علم ایران دکتر پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز در بازديد خود از اين مركز، با اشاره به فراهم کردن امکانات این رصدخانه توسط دانشگاه تبريز ، از جمله لوله کشی گاز و تامین برق فشار قوی و مناسب علاوه بر امکانات قبلی، قول تجهیزات بروز رسانی سیستم های رصدی و زیرساختی در این رصدخانه را داد.
در ادامه ،رئیس پژوهشکده ستاره شناسی و فیزیک کاربردی دانشگاه تبریز در ارتباط با راه اندازی اين تلسکوپ گفت: تلسکوپ ۲۴ اینچی (۶۰ سانتی متری) پس از رفع تحریم ها  توسط متخصصان دانشگاه تبریز  تعمير و  آماده بهره برداری شد.
 دکتر اصغر عسگری  اظهار داشت: رصدخانه  خواجه نصیرالدین طوسی بزرگترین رصدخانه فعال کشور است که در صورت تجهیز و در اختیار گذاشتن برخی امکانات برای بروزرسانی زیرساخت های آن می تواند پاسخگوی نیازهای رصدی کشور باشد.
وی با اعلام اینکه تلسکوپ راه اندازی شده اخیر در این رصدخانه، با فراهم شدن شبکه اینترنت در این محل  قابلیت وصل به شبکه  رصدی جهانی گالا را دارد، گفت: در این شبکه محققان از سراسر جهان می توانند به داده های رصد شده در این رصدخانه دسترسی داشته باشند، که علاوه بر کسب درآمد برای دانشگاه تبریز و کشورمان به رشد علوم نجوم در ایران کمک شایانی خواهد کرد.
وی افزود: تا شروع به کار رصدخانه ملی ایران که در نزدیکی شهر کاشان در حال احداث است ، رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی می تواند پاسخگوی نیاز های منجمان کشور باشد و همچنین بعد از شروع به کار رصدخانه ملی، رصد خانه خواجه نصیرالدین طوسی می تواندبه عنوان بازوی کمکی مطمئنی برای آن رصد خانه به کار خود ادامه دهد.
گفتني است  رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی در فضای حدود ۲۱۱ هکتاری احداث شده و دارای سه تلسکوپ۲۴ اینچی(۶۰ سانتی) ۱۶ اینچی و ۶ اینچی خورشیدی است.
این رصدخانه دارای یک تلسکوپ خورشیدی انکساری ( ۶ اینچی ) جهت بررسی پدیده های خورشیدی و لک ها و شراره ها استفاده می شود و مجهز به فیلتر Hα است. همچنین وجود تلسکوپ ۱۶ اینچی کاسگرین با پانل الکترونیکی و رصد ستارگان تا قدر ۱۱ ، ساختمان پژوهشگران، ژنراتور ۳۲ کیلوات و ژنراتور ۵ کیلوات و … از جمله امکانات موجود در این رصدخانه است و هر کدام از این تلسکوپ ها درگنبدهای جداگانه قرار دارند  كه هر برج دارای سه طبقه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

با درگذشت استاد برجسته شیمی دانشگاه تبریز: پیرمرد کوله به پشت دانشکده کشاورزی از غم فقرا آسود

ساخت سل‌های پیل‌های سوختی بورهیدریدی در دانشگاه تبریز

اختراع دستگاه ایجاد سوختگی در پوست در دانشگاه تبریز!/ نوآوری در خدمت شکنجه حیوانات!؟

افزایش ماندگاری مواد غذایی با فیلم‌های نانوکامپوزیتی زیست تخریب محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها