جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کرمهای ابریشمی که نانولوله کربنی و گرافن می خورند!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10023
یکشنبه، ۹ آبان، ۱۳۹۵ | 12:47

کرمهای ابریشمی که نانولوله کربنی و گرافن می خورند!

محققان چینی نانولوله‌کربنی و گرافن را وارد رژیم غذایی کرم ابریشم کردند و نتایج تحقیقات آنها نشان داد که ابریشم تولید شده توسط کرم‌ها دو برابر مستحکم‌تر از ابریشم‌های رایج است.
به گزارش دیده بان علم ایران ابریشم ماده ارزشمندی است که از آن برای بافت پارچه‌های گرانقیمت استفاده می‌شود. اخیراً محققان راهکار هوشمندانه‌ای ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان الیاف ابریشم را مستحکم‌تر کرد.
محققان که مقاله‌ خود را در نشریه NanoLetters منتشر کرده اند گرافن و نانولوله‌کربنی را به خورد کرم ‌ابریشم دادند. با این کار ابریشم تولید شده توسط کرم استحکام بیشتری پیدا می‌کند و از آن می‌توان در حوزه‌های مختلف از ادوات زیست پزشکی قابل کاشت در بدن گرفته تا الکترونیک قابل پوشیدن زیست‌‌سازگار استفاده کرد.
این گروه تحقیقاتی پیش از این رنگ، ترکیبات آنتی‌باکتریال، پلیمر رسانا و نانوذرات به ابریشم اضافه کرده بودند. برای این کار یا این مواد به‌عنوان افزودنی به الیاف ابریشم افزوده شده بود یا به‌عنوان خوراک به کرم ابریشم خورانده شده بود.
ینگینگ ژانگ و همکارانش از دانشگاه سینگوا در اقدامی جدید، نانولوله‌کربنی و گرافن را وارد رژیم غذایی کرم ابریشم کردند تا در نهایت ابریشم به دست آمده، استحکام بالاتری پیدا کند. برای این کار محققان ۰٫۲ درصد وزنی نانولوله کربنی یا گرافن را به‌صورت محلول آبی تهیه و آن را وارد رژیم غذایی کرم کردند. اگر قرار باشد نانومواد روی الیاف قرار گیرد (با اسپری کردن و نه به‌صورت خوراکی) این نانومواد باید وارد حلال‌های سمی شوند این در حالی است که اگر از سیستم خوراکی استفاده شود، می‌توان از آب استفاده کرد؛ در نتیجه ساده‌تر و زیست‌سازگارتر خواهد شد.
به نوشته سایت نانو ابریشم تقویت شده با کربن دارای استحکامی دو برابر بیشتر نسبت به ابریشم‌های رایج بوده و قادر است حداقل ۵۰ درصد استرس بیشتری را پیش از گسسته شدن تحمل کند. این گروه در دمای ۱۰۵۰ درجه سانتیگراد این الیاف ابریشمی را حرارت دادند تا کربنیزه شود با این کار، پروتئین با کربن ترکیب شده و هدایت الکتریکی آن بهبود می‌یابد.
البته هنوز سوالاتی در این حوزه وجود دارد؛ برای مثال، کرم ابریشم چگونه می‌تواند نانومواد را وارد ابریشم کند؟ چند درصد از نانومواد خورده شده وارد ابریشم می‌شوند؟ برای پاسخ به این سوالات نیاز به تحقیقات بیشتر است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

جلوگیری از نفوذ رطوبت و شوره زدگی دیوارها با نانوپوشش ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها