چهارشنبه، ۲۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Wednesday, 17 April , 2024

استان فارس در معرض گسترش تهدیدآمیز فرونشست های زمین

نسخه قابل پرینت
کد خبر:10018
یکشنبه، ۹ آبان، ۱۳۹۵ | 12:21

استان فارس در معرض گسترش تهدیدآمیز فرونشست های زمین

رئیس مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شیراز، نسبت به گسترش تهدیدآمیز فرونشستهای ناشی از برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی استان فارس هشدار داد.

به گزارش دیده بان علم ایران طهمورث یوسفی در سمینار  بحران آب با نگاهی به دشت ایزدخواست و نقش بهره‌برداران در حفاظت از منابع آب که در استان فارس برگزار شد همچنین با برشمردن مخاطرات زمین‌شناختی ناشی از برداشت بی‌رویه آب در استان به خسارت‌های جبران‌ناپذیر آن اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت آگاهی مردم به‌ویژه بهره‌برداران و لزوم فرهنگ‌سازی در مصرف آب خواستار هماهنگی بیشتر دستگاه‌های اجرائی در حفاظت از منابع آب و محیط زیست شد.

رئیس مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب (شیراز)  با بیان این‌که  متاسفانه فرونشست‌های ناشی از برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی در استان فارس گسترش پیدا کرده، افزود: این برداشتها علاوه بر از بین بردن کاربری‌های اراضی، آثار تاریخی و فرهنگی و حتی سکونتگاه‌های انسانی را نیز تهدید می‌کند بنابراین در این شرایط باید مطالعات فنی و تخصصی در سطح استان به سرعت انجام شده و ضمن پهنه‌بندی و اولویت‌بندی، نقاط آسیب‌پذیر مشخص شود تا اقدامات لازم انجام شود.

یزدان‌پناه فرماندار شهرستان زرین‌دشت نیز در این سمینار وقوع مخاطراتی مانند فرونشست زمین و رویداد سیل را ناشی از عدم توجه مسئولان و بهره‌برداران به حفظ محیط زیست دانست و با توجه به خشکسالی‌های اخیر، خواستار توجه بیشتر به حفظ منابع آب و بهره‌برداری مناسب و برخورد با برداشت‌های غیرمجاز آب شد.

مهندس نوذری‌نژاد، مدیر هماهنگی شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس نیز در سخنرانی خود با ارائه آماری از فعالیت‌های شرکت آب در حفاظت از منابع آبی شهرستان و استان به لزوم همکاری دستگاه‌های اجرائی در برخورد با برداشت‌های غیرمجاز اشاره کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان دانشگاهی برای بی‌تحرک‌ کردن فلزات سنگین در آب‌های زیرزمینی

بهبود تصفیه‌ آب و فاضلاب با جاذب نانویی ساخت محققان دانشگاهی

مراسم تکریم «دکتر عبدالوهاب البرزی» در شیراز برگزار می‌شود

ساخت سیستم‌ هوشمند راهنمای پارکینگ توسط محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها